Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Affärside inom försäkring

Inlägg 1 av 3

2009-07-31, kl 15:56

fernstrom

fernstrom

Inlägg: 28

Affärside inom försäkring

Hejsan tänkte höra vad ni tycker om detta.Jag funderar på att starta upp ett försäkringsbolag men har inrikting på slitage delar på motordrivna fordon. Det funkar såklart som en vanlig försäkring.Tex, En Ford focus 00- kostar 2000 kr/år. (beror på vad det är för bil också) Sen måste man vara medlem ett viss antal månader innan man kan andvända denna försäkring och har ett viss antal gånger per år man kan byta grejer. Och ett maxbelopp. självrisk finns med också.Hoppas ni har ett litet hum om vad jag menar. Jag undrar nu om det skulle löna sig att ha ett sånt försäkringsbolag?Fråga gärna och ställ motfrågor. /Daniel

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2009-07-31, kl 18:01

paulsson

paulsson

Moderator

Inlägg: 319

Att startaförsäkringsbolag kräver en hel del. Jag föreslår att du läser i genom regelverken innan du lägger mer tid på din affärsidé. Du bör även ta kontakt med Försäkrings Förbundet som är en branschorganisation för försäkringsbolag, se:http://www.forsakringsforbundet.com/Det är Finsnsinspektionen du måste anmäla ditt bolag till för att få tillstånd att driva ett försäkringsbolag, se:http://www.fi.se/Templates/Page____1795.aspxLycka till!

Chefredaktör och ansvarig utgivare på Startaeget.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2009-09-11, kl 16:23

Samson

Samson

Inlägg: 15

Hej, det låter som många delar att täcka upp men kan fungera om du filar på idén riktigt ordentligt, som föregående skribent skrev så är det inte helt lätt att starta ett försäkringsbolag.

Jag har själv ett förflutet inom försäkringsbranchen och kan eventuellt tänka mig att agera bollplank/partner om så behövs, då vill jag förstås höra lite mer först.

/Sam

Inläggets betyg
Svara Svara med citat