Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Uppstart av klädbutik!!

Inlägg 1 av 3

2009-09-10, kl 17:09

username

Medlem
#51028

Inlägg: 1

Uppstart av klädbutik!!

Hallå där alla människor som brinner för att driva egna företag!

Jag och en kollega går i tankarna på att starta upp en klädbutik i en galleria(vill inte säga vilken).

Vi kommer sälja en speciell stil som vi själva gillar och som vi vet säljer bra. Då vi inte kan något om klädesbranschen skulle vi vilja ha lite svar på frågor från någon/några som driver eller har drivit en klädbutik .

Frågor:
*Stämmer det att det är 200-400% marginal på kläder?
*Hur mycket skulle det kosta att fylla en butik på 100-150kvm med kläder?
*Hur brukar leverantörerna gå till väga när man skall köpa kläderna från dom? Brukar man kunna köpa på kredit eller ska dom ha pengarna på en gång?
*Hur ofta brukar man köpa in nya kläder till butiken och ungefär för hur mycket?

Kan tillägga att kläderna som kommer säljas är märken som JL,Tiger,Replay,Nudei m.m.

Skulle bli oerhört tacksam om någon som bedriver en klädbutik idag kunde hjälpa mig med detta!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2009-09-14, kl 15:05

Hollywood

Hollywood

Inlägg: 14

Hejsan.

Utan någon bredare kunskap inom branschen, så tänkte jag ge dig några tankar kring dina frågor.

- Jag har otroligt svårt att tänka mig att marginalerna är de som du uppger. Kanske, kanske att det gick att ha dessa marginaler för 20 år sedan i mindre städer, men idag med framförallt internet som stor konkurrent måste det vara omöjligt att ha sådana marginaler. Jag skulle kunna tänka mig att 20-30% marginal är mer rimligt.
- En vän till mig startade en klädbutik med i princip de märken du nämner. Jag kan tänka mig att den butiken är runt 100 kvm och när de fyllde upp den la de runt 1,5 miljon.
- Som helt ny aktör på marknaden har jag svårt att se att du får några större krediter. När du väl fyllt upp butiken kan du säkert ta in en hel del nytt på kredit, men knappast de belopp som krävs för att fylla en butik.
- Ju oftare du får in nya kläder desto bättre. Det är lite som en webbplats. Anledningen till att man återkommer till en webbplats är för att det händer något nytt. Har du samma kollektioner för länge så kommer dina kunder tröttna. Se till att få in nya kläder varje vecka, gärna i ganska låg kvantitet så du får in känslan att man måste till din butik för att se vad som kommit in och att de måste köpa de snygga kläderna annars försvinner det.

Kanske till någon nytta?
Lycka till.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2009-09-27, kl 22:46

username

Ömer
Yesil

Inlägg: 23

Hej,
man kan inte driva ett företag med 20-30% marginaler om du köper in varorna. Men om du blir en återförsäljare med fullretur garanti då är det rimliga marginaler annars vanliga marginaler ligger mellan 300% 400%. Jag rekommenderar inte att köpa in hela varorna. du kan skriva kontrakt med stora företag men de är lite svårt att komma överens.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat