Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Webb & E-handel

Vilken betalningsform?

Inlägg 1 av 11

2009-09-14, kl 22:05

hellen

hellen

Inlägg: 20

Vilken betalningsform?

Hej!
Jag planerar att öppna en webbshop inom hantverk. Vet inte vilket slags betalningssystem jag ska välja - det är ju en djungel. Det kommer inte att handla om några jättebelopp så just nu är jag inne på att kanske börja med postförskott. Eller kanske skicka med faktura med paketet. Verkar det gammalt i dessa internettider? Vill inte dra på mig en massa kostnader med kortbolag i uppstarten.

Vad tycker du?
Helena

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 11

2009-09-15, kl 16:11

LeifBohlin

LeifBohlin

Inlägg: 5

Hej Helena,

Ta en titt på Payson.se dem har inte den billigaste % satsen men dem har inga månadsavgifter/startup kostnader och tar kreditkort/bankbetalningar.

Ett bra alternativ vid uppstart .. Du kan ju alltid byta senare när du fått upp omsättningen .. =)


Mvh,
Leif Bohlin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 11

2009-09-15, kl 20:40

hellen

hellen

Inlägg: 20

hej och tack för ditt svar. ska kolla på det.

helena

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 11

2009-09-15, kl 21:17

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 6

PayPal skulle jag valt, då kan du ta emot kortbetalning med VISA och MasterCard utan startavgifter. Låga transaktionskostnader är det också.

Kombinera detta med att låta kunderna välja att betala med faktura, bara att skicka en elektronisk faktura när de beställer. Sen väntar du med att skicka varorna tills de satt in pengar på ditt bankgironummer.

Vänligen,
Jonas

Jonas
http://www.mjmediaweb.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 11

2009-09-15, kl 21:58

hellen

hellen

Inlägg: 20

Tack Jonas för dina tips. Det där med elektronisk faktura är kanonbra.

Helena

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 11

2009-09-16, kl 14:28

LeifBohlin

LeifBohlin

Inlägg: 5

PayPal är ett alternativ, dock skulle jag nog föreslå att du tittar närmare på deras användarvillkor innan du använder dem. Dem är kända för att stänga konton och som utländskt bolag är det krångligt att få till en bra dialog med dem om något skulle hända.

Bara ett tips, inget annat .. =)

Har själv ett konto hos dem men tar aldrig emot pengar på det sen ett par år sen utan använder det som betalning bara.

Mvh,
Leif Bohlin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 11

2009-09-16, kl 15:45

hellen

hellen

Inlägg: 20

tack leif. bra att känna till. då ligger dom inte så bra till för min del.

helena

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 11

2009-09-17, kl 18:00

Imre Randin

Imre Randin

Inlägg: 14

Är PayPal kända för att stänga konton?
Var har du det analysunderlaget ifrån?
Jag använder PayPal dagligen sedan flera år både för
egen försäljning och för klienters räkning.
Just därför att vi kan låta våra kunder
göra trygga och säkra kortbetalningar.
Vid elektronisk fakturering rekommenderar vi givetvis
våra kunder inom EU området att begagna IBAN
-(blir ju betydligt billigare för oss)
Men kundernas trygghet är ofta en avgörande faktor
för att en affär blir till.
Imre

Imre/Redaktuellt

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 11

2009-09-18, kl 13:37

LeifBohlin

LeifBohlin

Inlägg: 5

Hej Imre,

Jag baserar det svaret på egna erfarenheter då jag använt PayPal sen -95/-96 nångång samt om du med öppna ögon/sinnen läser/söker på Internet om ämnet så ser du att det finns substans i det jag säger.

Givetvis är det upp till var och en att använda det man tycker verkar bra och seriöst, men man kanske behöver läsa på lite innan man gör beslut baserat på foruminlägg som underlag därför försöker jag tipsa här om att det är många som har/haft problem genom åren med dem.

Mvh,
Leif Bohlin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 11

2009-10-22, kl 21:21

username

Daniel
Strömberg

Inlägg: 2

Hej Helena,

Kul att höra du håller på och starta eget!
Hemsida och själva butiksdelen är idag en rätt så enkel process och i princip alla webbhotell erbjuder bra lösningar för vettiga priser.

Det svåra är att bestämma hur man ska ta betalt.
Ska man endast göra det via "e-wallets" som Paypal och Moneybookers eller ska man satsa på ett system där ens kunder kan betala med kort också?

Nästa fråga är vart du ska vända dig, vänder du dig till Sverige så är det viktigaste korten du behöver Visa, Mastercard, Amex (American Express), Maestro.

Går du ut i Skandinavien och till Europa så kommer du behöva ännu fler speciella betalningsalternativ.

Dessa får man idag genom att göra på två sätt:

1) Gå denna tradionella vägen och skaffa sig något som kallas för en PSP (betalväxel). Detta är ett företag som sitter mellan dig och bankerna och sköter alla kortöverföringar. Detta innebär att du måste kolla så att den PSP du funderar på att välja stödjer de kort och betalformer du vill erbjuda samt att du måste själv teckna avtal med bankerna så de kan göra alla kortkontroller. (PSPn står endast för tekniken). Viktigt är också att de är PCI DSS certifierade, annars kan du åka på extremt höga böter.

2) Det andra alternativet är en "nyare" lösning som börjar få mer och mer genomkraft, speciellt bland små och mellanstora företagare. Det handlar då om ett företag som t.ex. PayPal och Moneybookers som inte bara har "e-wallets" men också kan sköta alla dina korttransanktioner själva. Dvs. du behöver endast etablera en kontakt, ett kontrakt och de sköter resten. Båda av dessa är även PCI DSS certifierade.

Hur man betalar för detta varierar lite men överlag fungerar det som så att för själva tekniken (PSP) så ger man en transaktionsavgift som oftast är en fast summa beroende på korttyp och för själva kortkontrollen så tar man ut en % sats av beloppet som ska dras.

Jag arbetar personligen för Moneybookers som ansvarig för Norden och har du några frågor angående teknik eller skulle vilja veta hur våra priser jämför sig med alternativen så tveka inte att kontakta mig.

lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Daniel Strömberg
eCommerce Sales Manager - Nordics
Moneybookers Ltd.
Phone: +44 207 608 4221
Fax: +44 207 608 1603
[email protected]
_______________________________________
Moneybookers Limited • Welken Ho

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2