Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Har haft en idé ett tag nu!

Inlägg 1 av 3

2009-09-09, kl 17:44

Greeeta

Greeeta

Inlägg: 1

Har haft en idé ett tag nu!

Hej!

Jag har haft en riktigt bra idé ett tag nu. En vidareutveckling av en tjänst som redan finns på marknaden/webben, kommer med all sannolikhet bli riktigt lönsam om den kom till skott.

Jag skulle chansa på att det skulle kosta mig flera årslöner för att snabbt få idén till verklighet, eller år av hårt slit med att skaffa kunnigt folk och finansiärer.

Eller kanske skulle jag sälja min idé till ett av dom företag som tillhandahåller liknande tjänster. Om det ens är möjligt??. Eller så blir det inget av det hela (mest sannolikt). Då sitter man där om 40 år och grämer sig på något gruppboende för gamlingar..

Vad gör man? synpunkter? nån som varit med om liknande?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2009-09-22, kl 16:10

username

Fredrik
Rengbo

Inlägg: 10

Hej Joakim

Gör en egen affärsplan utifrån bästa utfall och en för sämsta utfall.
Kan du få lönsamhet i det sämsta utfallet skall du presentera den för banken.
Köper dom konceptet får du låna pengar och det är billigt idag, allt handlar bara om vad det blir över från alla intäckter efter dina utgifter.
Ha låga omkostnader och se om du kan finna en mentor.
Lycka till.
Fredrik Rengbo

Fredrik Rengbo

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2009-09-23, kl 15:10

Pege

Pege

Inlägg: 18

Skaffa en eller flera kompanjoner eller en stark styrelse redan innan! Låna inte ensam, du får troligen gå i borgen, pantsätta hus. Går det snett sitter du där ensam och kan inte tänka klart. Utan att veta exakt vad du har för idé, tänk på att det i ett företag måste finnas:

1. säljare som talar med kunder
2. marknadsförare som bygger varumärket, gör kampanjer, leder utveckling av hemsida mm.
3. Adminstratör som ansvar för redovisningen. (Anlita en bra byrå från dag 1, köp inget bokföringsprogram!)
4. Någon som utför själva tjänsten.

Bara upphandlingen av allt som behövs är tungt arbete. Det går t ex 9 värdelösa bokföringsknoddar på 1 bra.

Sälja en affärsidé är väldigt svårt. Om du kan sälja in dig själv som unik expert och få någon på kroken och samtidigt hålla på viktiga detaljer så kan du kanske sälja mot en anställning och vinstdelning.

Så dra ihop ett glatt gäng, lås in er i 24 timmar och kom ut med ett nystartat företag.

Lycka till.

PG

Inläggets betyg
Svara Svara med citat