Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Starta eget vid sidan

Inlägg 1 av 2

2009-10-20, kl 22:59

username

Richard
Svensson

Inlägg: 12

Starta eget vid sidan

Hej,

Jag funderar på att starta en webbtjänst vid sidan av mitt nuvarande jobb som IT-konsult. I anställningsavtalet står det en massa saker om att man inte får ha någon verksamhet bredvid som konkurrerar och så vidare. Verksamheten som jag tänkte starta är dock inget som konkurrerar med företaget där jag jobbar så jag undrar om detta fortfarande kan vara ett problem.

Kanske skulle inte min arbetsgivare bli så glad men rent lagligt så borde det väl inte vara något problem? Jag borde väl få göra vad jag vill med min fritid.

Om jag skulle starta en enskild firma, skulle min arbetsgivare få kännedom om detta på något sätt? (förutom om de aktivt kollar upp det förstås)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2009-10-22, kl 12:42

username

Per
Westin

Inlägg: 8

Jag skulle ändå ta upp det med min arbetsgivare, bättre att lägga korten på bordet direkt. Om dom upptäcker det så blir det och du inte har sagt något så blir det problem. Tips är att kolla dina chefer, inte alls ovanligt att dom har en verksamhet vid sidan av. Det hjälper dig sedan om det blir en diskussion om din "webbtjänst"

Bättre nu än sen!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat