Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Värdet på ditt företag

Inlägg 1 av 3

2009-10-11, kl 12:23

username

Corporate
Håkansson

Inlägg: 2

Värdet på ditt företag

Vill passa på att göra er uppmärksamma på en praktisk gratistjänst där man enkelt kan få en gratis företagsvärdering via webben. Kolla in på http://www.foretagsvardering.org/enkel om du har få förkunskaper inom ekonomi eller http://www.foretagsvardering.org/avancerad om du behärskar de flesta ekonomiska termer.

Kom gärna med synpunkter och feedback i denna tråd.

Värdera företag online på www.foretagsvardering.org

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2009-11-02, kl 10:35

Internetkonsulten.se

Internetkonsulten.se

Inlägg: 32

Både den enkla och den avancerade värderingsprincipen saknar förankring i verkligheten tyvärr. Idén är jättebra och på sikt kan man ta betalt för tjänsten. Det framgår dock inte för novisen vilken sorts värderings som utförs. Substansvärde, avkastningsvärde mm...

Jag skulle föreslå en javaapplikation för beräkning av de olika värderingsformerna samt en "dummy" så att novisen kan fylla i fält direkt tagna ur en årsredovisning.
Utvecklings potential ser jag det som.
Lägg därtill viktiga nyckeltal och succén är given. Bra Jobbat!

www.Internetkonsulten.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2009-11-02, kl 11:13

username

Corporate
Håkansson

Inlägg: 2

Hej NN,

Kul att du har testat tjänsten och att du gillar den.

Att du upplever att de saknar förankring från verkligheten, tycker jag är lite synd. Men det kanske endast är en utförligare beskrivning som behövs i så fall. Värderingen utförs på liknande sätt som används vid "riktiga" värderingsutlåtande. I så fall skulle man kunna säga att all företagsvärdering saknar grund (vilket kanske ibland är sant =).

Man skulle kunna vara lite tydligare vid resultatet och ge olika nyckeltal osv. En idé som jag redan etablerat på den engelska varianten av sidan faktiskt: http://www.business-valuation.net/ men som jag borde implementera även på den svenska.

Även ifyllningen kan göras lättare enligt ditt förslag. Men på den enkla versionen så är det väl tilläckligt enkelt, eller? Att bara använda sig av t.ex. 2008 års resultaträkningen skulle inte skapa tillräckligt med underlag för en värdering.

Den avancerade modellen är svår, men den ger ett mer rättvisande värde eftersom den beaktar många fler variabler. Att den använder svår terminologi, är delvis medvetet, men kanske är det för svårt? Det är den terminologin som används i branschen. Men kanske skall utöka den och göra den mer tydlig...

Tjänsten kommer dock alltid att vara gratis! Det finns inget mål för hemsidan, med nuvarande ägare att ta betalt, utan potentiella inkomster skall komma genom annonsering.

Skall fundera igenom ditt förslag med javaapplikationen... Det är en tanke jag tänkt, men rent programmeringsmässigt, är det lite svårare (i alla fall för mig). I dagsläget har jag bestämt själv hur de olika värderingsformerna skall användas... Skulle kunna bli riktigt bra (i alla fall på den avancerade modellen) att lägga till en sådan funktion så att användaren får bestämma.

Tack för input!

Värdera företag online på www.foretagsvardering.org

Inläggets betyg
Svara Svara med citat