Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Kritik/feedback på affärsidé

Inlägg 1 av 6

2009-11-24, kl 12:09

CoolAsIce

CoolAsIce

Inlägg: 3

Kritik/feedback på affärsidé

Hej!
Jag är helt ny här på sidan och har suttit och kollat runt bland många inlägg och känner att detta är ett väldigt bra forum för mig, då jag söker kunskap och erfarenhet inom att starta eget.

Jag har tillsammans med min syster och hennes man suttit de senaste halvåret och spånat fram en affärsidé som vi tror är väldigt bra och lönsam.

Jag ska nu beskriva affärsidén, med en liten liten affärsplan.

Vår idé bygger på e-handel, där vi ska erbjuda våra kunder en prenumerations lösning på barnlivsmedel. Det vill säga att kunden ska kunna prenumerera på olika typer av paket, innehållande blöjor, barnmat, hygienartiklar. Paketen kommer att innehålla olika saker och olika kvantiteter beroende på kundens önskningar. Vi kommer då att skicka dessa paket med posten eller med annat logistik företag (har inte hittat ett med ett bra pris ännu), och kunden kommer att kunna hämta ut sitt paket på närmaste uthämtningsställe. Paketen kommer att skickas ut var 14:e dag (alltså i två omgångar), alternativt var 30:e dag ( 1 gång i månaden ).

Vad tjänar kunden på detta, istället för att handla på affären?
Det kunden tjänar på detta är att slippa den press & stress det är att alltid se efter att det finns tillräckligt med blöjor, barnmat, hygienartiklar hemma. Att slippa hålla räkningen och planera nästa köp, och ändra sin ekonomi efter det. För kostnaderna för dessa varor, oavsett om det är hos oss eller i affären, måste göras. Barn måste ha mat, blöjor och hygienartiklar. Vi har även hittat grossister som kommer kunna leverera dessa artiklar till oss med 20-40% mindre kostnad än i butik. Vi kan därför hålla lägre priser på samma artiklar, än i affär.
Vår kostnadsbudget är uträknad på barnbidraget, och vi har räknat ut att i affär kostar Blöjor, barnmat och hygienartiklar runt 1200 SEK/månad i butik. Det är 150 SEK över barnbidraget som ligger på 1050 SEK i månaden. Vår idé bygger på att kunden ska få pengar över av barnbidraget. Vår uträkningsmall på våra omkostnader, varor och inköp blev totalt 890 SEK ink moms. Det betyder att kunden betalar 890 SEK + frakt, i månaden för allt man behöver för sitt barn i månaden.

Men mitt barn är inte som alla andras?
Inga problem. Man kommer att kunna välja mellan färdiga paket, eller att kunna skräddarsy sina paket. Äter ens barn bara välling just nu, så kan man välja hur många vällingpaket man vill ha. Byter man bara 4 gånger per dag, så kan man skräddarsy hur många paket blöjor man vill ha. Det kommer alltså att vara flexibelt, allt för att underlätta för kunden.

Men blir det inte mer som en vanlig e-handels sida, och inte en prenumerations tjänst?
Jo för de kunder som måste skräddarsy sina paket som blir det självklart som en vanlig e-handels sida. Men det man vinner på det är fortfarande att priset är lägre, stressen är mindre och man slipper trängseln i affären, där man måste trängas med människor, vagnar och barn. Men för de människor som väljer att hålla sig till våra färdiga paket, blir det självklart ännu enklare. Då väljer man att man skriver upp sig på antagligen 3,6,12 månader. Självklart får man inte samma blöjor och mat under hela tiden. Vårat system kommer att uppdatera sig själv efter hur gammalt kundens barn är. Är barnet nyfött när man skriver upp sig så utvecklas paketet med blöjor och mat ju äldre barnet blir.

Här kommer det bästa med vår prenumerations tjänst.
Inga bindningstider. Känner man att man efter 3 månader redan har tillräckligt med blöjor hemma, och att man då inte behöver ett nytt paket, så kan man gå in och ända sitt kommande paket. Då väljer man bort blöjor och kostnaden blir då mindre. Man kan även välja att avbryta tjänsten, när som helst.

Betalningen ska ske via Kortbetalning på sidan, postförskott eller insättning på bank-giro.

Det jag har problem med nu är att hitta ett transportföretag som kan hålla rimliga priser på transporten.
Jag har räknat ut att paketet som kommer att skickas månadsvis (det största) kommer att väga runt 14 kilo och ha dimensionerna:
50 cm högt
90 cm långt
60 cm djupt

Och jag har hittat ett företag som kan transportera paket av den här storleken för 239 SEK. Men det tycker jag fortfarande är väldigt högt, då jag köpte en dator nyligen som hade vikten 14.5 kilo och var bra mycket större än det och frakten för det var endast 89 SEK.

Jag undrar då, hur kan det komma sig? Finns det transportföretag som ger mängdrabatter? För vår tjänst kommer att skicka väldigt många paket i månaden. Och kostar frakten 239 kronor tjänar inte kunden mycket pengar på att handla hos oss.

Vore tacksam för svar och kritik på denna idé. Allt är välkommet!
MVH // Tobias Andersson

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2009-11-24, kl 19:54

username

Jeanette
Köster

Inlägg: 4

Hej!
Alla de större bolagen ger priser efter hur mycket man skickar. Många av dem kör dock ut till företag medan privatpersoner ofta får hämta ut sitt paket hos närmsta ombud. Vill man ha utkörning även till privatpersoner brukar det bli lite dyrare. Det är svårt att att vet avad du menar med "många" paket, men säg att ni skickar ca 100 sändningar per månad så ska ni kunna komma ner under 100 kr med den vikten, dock är jag lite osäker på var volymgränserna brukar gå, tror det varierar.

Hoppas du blev lite klokare!
Jeanette

Jeanette

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2009-11-25, kl 07:35

CoolAsIce

CoolAsIce

Inlägg: 3

Tack så mycket för snabbt svar.
Det var ju nästan som jag trodde, att ju mer man sänder desto billigare blir det.

Men jag var nämligen inne på en sida som listade en massa transportföretag, och den billigaste kunde då skicka för 239 SEK, vilket jag tyckte inte var så billigt.

Men vad tycker du om idén som helhet? Verkar den krånglig eller är det något som du skulle prova på?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2009-11-25, kl 08:33

username

Jeanette
Köster

Inlägg: 4

Jag tror att det är en idé som kan fungera. Speciellt för barnfamiljer som inte har bil om man kan få allt hem till dörren. Ett tips är att noga kolla upp vilka regler som gäller för dig i och med att du kommer hantera livsmedel. Kommer du tex ha ett lager som har livsmedel så behöver du förmodligen ha en registrering och du kan vara skyldig att arbeta med riskanalyser för verkameten (säker livsmedelshantering- HACCP).

Jeanette

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2010-01-26, kl 22:04

handreasson

handreasson

Inlägg: 10

Hej Tobias,
Henric heter jag och studerar till civilekonom vid Linköpings Uni. Jag ser vissa svagheter i din affärsplan:
- har du gjort en marknadsundersökning om efterfrågan finns för denna typ av verksamhet samt hur kognitiv den då borde vara?
- Har ni räknat på hur mycket rörelsekapital som behövs vid initialfasen så inte likvidbrist uppstår (brukar vara den störta orsaken till konkurs i ett lönsamt bolag)

För övrigt ser det bra ut.

Detta med frakt, de stora bolagen skriver avtal med speditionsfirmor att det ex. skall skicka x antal kilon varje månad eller y antal kollin varje månad med en fast kostnad. Det är ungefär det pris du ser på nätet beräknat på låg paketomsättning från du som privatkund/litet företag.

Gör så att beräkna hur mycket ni säljer en månad och skriv ett avtal som går att skriva om vid större förändring eller att det löper under kortare tid.

Kolla avtalslagen och köplagen för mer info.

För fler frågor, kontakta mig.

MBA Entrepreneur & Inspirer
Economics & Management

+46 (0)70 302 25 61
Skype: henric.andreasson
www.henricandreasson.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2010-03-08, kl 15:07

Marcus Björk

Marcus Björk

Inlägg: 88

Hej.
Kul idé. Jag tvivlar på att det kommer att krävas några speciella tillstånd då maten är av "kollonial-art" (dvs inte kylt,fryst eller färskt). Jag ser dock ett litet bekymmer av rent produktrelaterad art. Att göra ett standardiserat erbjudande kommer att vara omöjligt. Tips är nog att dra upp en webshop istället och lämna lägre priser och en fraktfritt gräns vid 1000 kr. Detta gör att du kan köpa in exakt det som dina kunder väljer och alla är nöjda. Du kommer också kunna styra kunderna att välja produkter som leverantörerna vill bli av med genom priskampanjer osv. Detta kommer att hjälpa dig att pressa priset ytterligare.
Ang frakten så skulle jag nog kolla med mindre lokala fraktbolag. Det optimala för dina kunder vore att få leverans efter "kontors-tid". Små fraktbolag med b eller c-klass bilar lägger en budget baserad på bilens användning per dag (8-10h). Om de kan sälja ytterligare frakter utanför denna tiden så är den enda kostnaden de har personal relaterad då bilen i sig redan betalt sig för dagen.
Marcus Björk

Marcus Björk

Inläggets betyg
Svara Svara med citat