Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Behöver Hjälp

Inlägg 1 av 4

2009-07-28, kl 14:46

username

Robert
Karlsson

Inlägg: 1

Behöver Hjälp

Hej alla,Jag är ny här och tänkte höra med er om någon har ett bra förslag på hur jag ska förbättra min situation.Idag så har jag en enskild firma som jag driver på min fritid. Jag tjänar ganska bra allt rullar på. I mitt företag så har jag mycket lite utgifter eftersom det är min tid som omvandlas till pengar, ungeför som en konsult. Problemet är att jag även har ett vanligt jobb där jag tjänar ungefär 350.000 om året brutto.Detta betyder alltså att jag kan dra i 30.000 i företaget och betala 50% skatt ungefär på det om jag vill ha ut det i pengar. Eftersom allt över 380.000 beskattas med 50% + egenavgifter? Nu ligger jag med ett par hudra tusen över detta i min enkillda firma och bara lider. Att bli av med 75% av inkomsten känns ju jävligt meningslöst? Jag vill även tillägga att jag jobbar hårt 7 dagar i veckan och bra mycket mer än 8 timmar om dagen. Varför ska man då bli straffad med denna skatten? Nu börjar det bara kännas jobbigt när jag tjänar pengar och även om jag älskar att jobba med min enskilda firma så känns det meningslöst.Ett alternativ är så klart att säga upp mig och köra 100% på min firma. Men även då kan jag bara dra in 380.000 brutton = kanske 150.000 ut om året till en 50% skatt. Man är ju inte direkt rik på 150.000 om året. Har ni några råd så vore jag mycket tacksam. Jag antar att öppna ett aktiebolag kunde vara lönsamt för mig? Känns dock onödigt att slänga in 100.000 skattade pengar för att öppna ett ab eftersom jag knappt har några utgifter.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2009-08-04, kl 02:53

Speedygee

Speedygee

Inlägg: 24

Hej! Roligt dilemma du har =) med mycket pengar alltså.I och med att du idag har pengarna "fasta" i ditt företagskonto och vill ha ut så mycket som möjligt av dessa pengar så skulle jag kunna tänka på följande:1) Skaffa ekonomisk rådgivning och lägga upp ett ekonomisk bolagsstruktur så att du ex. skulle kunna öppna ett moderbolag till din verksamhet ex. i Estland eller England (där du kan skaffa aktiebolag LTD utan stora pengainsatser).Ditt "moderbolag från utlandet skulle fakturera ex. dig egenföretagare i Sverige och du skulle sedan göra beskattningen i England som är lägre..Med Estlandsbolaget så får du ju vid uppstart av bolag bankkort med visa kopplade till dina konton. Däremot är jag inte säker på vilken typ av ekonomisk lagstiftning som gäller där.2) Köpa produkter till egenföretaget som du kan ha användning av till vardags:- teknikutrustning, mobil3) Skriva över kostnader som du har i hemmet till företaget?Bredband, telefon, gymkort?4) Prata med banken?Lycka till!

By IvanPE - Entrepenör inom Media och marknadsföring.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2009-09-23, kl 13:44

Pege

Pege

Inlägg: 18

Det låter som olagligheter det mesta..

PG

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2009-12-04, kl 12:18

username

Maria
Sjögren

Inlägg: 3

Vad är det för typ av verksamhet du har i din enskilda firma, ett SUF-bolag registrerat i England skulle kunna vare ett bra alternativ. Det är helt lagligt och du har precis samma rättigheter som ett AB men du behöver inget aktie-kapital. Detta tack vare etableringsfriheten inom EU/EES. Beroende på omstäggningen kan även att Malta-bolag vara intressant. På Malta har du möjlighet att få ner skatten till 5%.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat