Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Fördelning av aktier eller ägar%

Inlägg 1 av 3

2009-12-07, kl 22:03

RT

RT

Inlägg: 31

Fördelning av aktier eller ägar%

Hej!

Jag och två till tänkte starta antingen AB eller HB. Nu tänkte jag höra om någon vet hur det fungerar med fördelningen av ägarandelarna. De andra två är gifta. Jag känner att om vi fördelar 100% till 33,33% var så kommer ju de ha 66.66% tillsammans, vilket innebär majoritet över mig. Dvs de kan ju köra över mig. Är det någon som har erfarenhet av detta och kan ge ett bra tips?

Tacksam för svar

RT

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2009-12-08, kl 09:43

Silvin

Silvin

Inlägg: 123

Det är svårt att dela jämnt på tre personer, som du också märkt. Företagande är ingen demokrati, och även om de inte hade varit gifta så hade du haft möjligheten att stå i underläge gentemot de andra två, vilket jag tycker är viktigt att betänka.

Fördelningen av ägarandel eller aktier tycker jag skall fördelas utifrån engagemang eller insats i ert projekt. Är er insats lika stor både ekonomiskt och arbetsmässigt, då får du nog förlikas med tanken att stå i underläge. Skulle det vara så att ni arbetar och bidrar lika mycket i projektet så innebär det faktiskt att de andra två bidrar med 33% insats och får 25% utdelning, och det har jag svårt att tro att de skulle acceptera.

Alternativet är att du satsar 50% av kapitalet som behövs och arbetar lite hårdare och motiverar en 50% andel för din del med detta som argument.

Ett alternativ som jag själv använder i ett projekt just nu är att vi tre personer satsar lika stor andel ekonomiskt och sedan mäter vi timmarna vi lägger ner i projektet och fördelar ägandet utefter vår arbetsmässiga insats när vi ombildar till aktiebolag.

Per Silvin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2009-12-09, kl 22:59

paulsson

paulsson

Moderator

Inlägg: 319

Aktiebolag är nog att föredra. Absolut bäst för din del är nog att ni delar bolaget i två delar och du äger 50% och dom tillsammans äger övriga 50% som Per skriver ovan.

En annan sak som är otroligt viktigt är att ni skriver ett kompanjonsavtal där ni tydligt skriver hur bolaget skall drivas, vinstdelning, vad som händer om någon råkar ut för en olycka eller dödsfall, och vad som händer vid en eventuell skilsmässa, etc. Ett bra skrivet kompanjonsavtal kan rädda dig ur många problematiska situationer som kan uppstå längs vägen.

Chefredaktör och ansvarig utgivare på Startaeget.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat