Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

Ett nytt coolstuff med kinaprylar?

Inlägg 1 av 8

2010-01-02, kl 23:14

username

Henrik
Normann

Inlägg: 2

Ett nytt coolstuff med kinaprylar?

Hej!

Har börjat titta lite på kinesiska hemsidor, utbudet på roliga och onödiga prylar tar inte slut. Så jag tänkte importera lite av varje och till en början sälja lite via tradera för att sedan kanske bygga upp en egen webbshop.

Måste man tulla även om paketen slinker igenom tullen? Tullar man på värdet som står angivet på paketet?
Vad för slags företag bör jag starta? En kompis tipsa om en enskild firma.
Enligt honom var det upp till kunden att betala moms om man inte hade f-skattesedel, jag tänkte skippa f-skattesedeln eftersom den verkar göra bokföringen mycket jobbigare?

Som ni märker är jag lite nybörjare när det gäller företag, men drivkraft å energi har jag. Mycket från Kina är kopior, ibland angivet ibland inte, vad gäller om man säljer kopior?

Hoppas någon kan få rätt på mina frågor!

mvh

Henrik N

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2010-01-03, kl 09:17

Silvin

Silvin

Inlägg: 123

Hej Henrik, jag ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan.

Att sälja via Tradera kan vara en god idé, men om du startar en webbshop samtidigt så får du dubbla försäljningskanaler och ett mer "självständigt" företag. Men där gör du som du vill med.

Sen till dina frågor:

Tullfrågan: Måste du tulla även om det slinker igenom? Ja det måste du givetvis göra, är en vara av karaktär att den skall förtullas, så skall den även förtullas även om den slinker igenom. Sen om du väljer att göra det är däremot upp till dig.

Det du tullar på är värdet på varan + fraktkostnaden, sedan tillkommer moms och speditionsavgift.

Som ett räkneexempel på MP3-spelare från Kina, så om du köper in mp3-spelare för 1000:- med en fraktkostnad på 1000:- så blir tullen 200:- sedan momsen 550:- och speditionsavgiften 63:-, totalkostnaden blir då 2813:-

så det tillkommer 813:- från "investeringen" på 2000:-

Sen till bolagsfrågan:

Enskild firma tycker jag kan vara en lämplig start, och f-skatt tycker jag att du borde söka och momsregistrera dig, bokföringen blir inte mer avancerad av det enligt min mening. Det gör att du också kan göra egna avdrag för momsen.

Gällande kopior:

Inga kopior är lagliga att sälja, sen kanske vissa produkter ligger inom ett gränsland. Men frågan är om du vill ha en eventuell stämningsansökan mot dig om det skulle bli fel?

hoppas det här hjälper dig något.

/Per

Per Silvin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2010-01-04, kl 13:32

username

Henrik
Normann

Inlägg: 2

Tack för ett väldigt utförligt svar, men det gav upphov till tiotals nya frågor!
Du har inte en msnadress eller mailadress man kan nå dig på?

/henrik

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2010-01-04, kl 13:37

Silvin

Silvin

Inlägg: 123

jag har en mailadress som är

[email protected]

och en msn som är

[email protected]



Du är välkommen att ställa frågor där, så ska jag försöka svara så gott jag kan..

/Per

Per Silvin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2010-01-05, kl 23:48

bnsweden

bnsweden

Inlägg: 26

Hej,

Om du ska starta en prylbutik så har jag det perfekta domännamnet att sälja till dig. ( .se, com, net, nu osv...)

Kontakta mig på [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2010-01-06, kl 11:42

Illvillja

Illvillja

Inlägg: 55

Om du tar någon som helst finansiell risk, vilket jag tycker det låter som i detta fall (per har redan nämnt stämningar) skulle jag starta Aktiebolag för att inte riskera personlig konkurs.

Maximerar du intäkterna i ditt företag och din affärsidé? Låt mig och mitt företag hjälpa dig att bättre utnyttja potentialen och hitta nya inkomstvägar och effektivisera dem du redan har!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2010-01-06, kl 17:10

username

Maria
Sjögren

Inlägg: 3

Du kan även etablera ett SUF till en ganska billig penning strax över 5 000 SEK. Ett SUF ger dig samma rättigheter som ett AB men du behöver inget aktiekapital.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2010-02-02, kl 05:12

Connect2China

Connect2China

Inlägg: 5

Hej

För eventuell hjälp på plats i Kina om det behövs så står vi gärna till tjänst med råd och information.

Vänligen

Urban Dahlen
____________________________________________
Founder and Managing Director Connect2China
www.connect2china.se
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat