Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Finansiering & Riskkapital

100%:igt bidrag

Inlägg 1 av 12

2010-01-18, kl 23:23

username

Niklas
Spjuth

Inlägg: 3

100%:igt bidrag

Hej

Jag har en nystartad enskild firma. Jag erbjuder framförallt att specialbygga datorer till privatpersoner men även företag om det skulle vara så att jag får någon sådan intressent. Mitt mål med firman är att etablera en kundkrets som jag specialanpassar och bygger datorer till, efter deras behov och "krav" samt beroende på vilken budget de har.

Men som sagt firman är nystartad och jag själv är arbetssökande (med tråkiga resultat p.g.a lågkonjunkturen som har gjort det hela lite besvärligt. Jag ät sedan våren 2009 då jag tog studenten utbildad markanläggare mm.)


Det jag nu undrar är var man vänder sig för att söka 100%:iga bidrag för att komma igång med firman. Detta med tanke på min dåliga ekonomi som inte skulle klara av att låna för att kunna starta upp firman.


Tacksam för snabba svar


MVH Niklas

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 12

2010-01-19, kl 15:32

Illvillja

Illvillja

Inlägg: 55

Som arbetssökande finns det väl möjlighet att söka "starta eget"-bidrag. Arbetsförmedlingen borde kunna hjälpa dig närmare med det.

Maximerar du intäkterna i ditt företag och din affärsidé? Låt mig och mitt företag hjälpa dig att bättre utnyttja potentialen och hitta nya inkomstvägar och effektivisera dem du redan har!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 12

2010-01-19, kl 17:11

username

Niklas
Spjuth

Inlägg: 3

Jo det vet jag ju, men jag är endast 19,5 år och man måste väll vara minst 25 för att få bidrag därifrån?

Finns det inte fler ställen att vända sig till?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 12

2010-01-19, kl 21:14

Illvillja

Illvillja

Inlägg: 55

25 behöver du inte vara åtminstone (eller behövde åtminstone inte), men däremot kanske 20. Jag var 22 när jag fick mitt bidrag och startade företaget.

Maximerar du intäkterna i ditt företag och din affärsidé? Låt mig och mitt företag hjälpa dig att bättre utnyttja potentialen och hitta nya inkomstvägar och effektivisera dem du redan har!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 12

2010-01-19, kl 21:24

username

Niklas
Spjuth

Inlägg: 3

Okej och detta var via arbetsförmedlingen? Kan du säga (om du vill) ca: hur mycket du fick, hur du lade upp din ansökan samt hur du gick till väga?

Ansökte du om bidrag rent generellt för att komma igång eller som i mitt fall då jag främst behöver bidrag för inköp av komponenter, registreringsavgifter och sånt är ju klart...

Nicke

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 12

2010-01-20, kl 13:28

username

Johan
Gotthardsson

Inlägg: 2

Tror tyvärr att det är i princip omöjligt att få 100% i bidrag för att starta upp firman, Du måste nog ta lån isåfall, har du inte råd till det bör du nog tänka till lite innan du startar upp.... Starta eget bidrag är ju givetvis en fördel om man kan få, men vad händer när bidragstiden går ut? kommer du att ha en tillräckligt stor kundkrets för att undvika kk?

mvh
Johan

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 12

2010-01-20, kl 14:09

Illvillja

Illvillja

Inlägg: 55

Om du behöver bidrag för inköp och så bör du nog vända dig till banken eller ALMI. Det man får från AMS e motsvarande A-kassa vilket för mig inte var många spänn i månaden (minimibeloppet).

Maximerar du intäkterna i ditt företag och din affärsidé? Låt mig och mitt företag hjälpa dig att bättre utnyttja potentialen och hitta nya inkomstvägar och effektivisera dem du redan har!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 12

2010-01-21, kl 22:23

kek

kek

Inlägg: 5

Vad ska man göra då om man har 0 kr i inkomst, inte kan få något jobb och behöver stöd för att starta upp företaget?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 12

2010-01-22, kl 11:21

Illvillja

Illvillja

Inlägg: 55

Sandra: Så länge du har en tillräckligt bra affärsplan bör inte din inkomst påverka ditt bolags möjligheter att få lån tycker jag personligen. Det borde mest handla om att lyckas övertyga en investerare om att det är något som är värt att satsa på.

Maximerar du intäkterna i ditt företag och din affärsidé? Låt mig och mitt företag hjälpa dig att bättre utnyttja potentialen och hitta nya inkomstvägar och effektivisera dem du redan har!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 12

2010-03-14, kl 00:33

Marcus Björk

Marcus Björk

Inlägg: 88

Hej Nicke och Sandra.

Almi sätter generellt lika mycket som du eller banken lägger in. Fördelen med Almi lån är att de är oftast knutna till bolaget (ingen borgen) nackdelen är att räntan är förhållandevis hög.
För att få starta eget bidrag så måste du presentera en affärsidé som AF tycker verkar vettig. Då hänvisar de dig till en 16-veckors utbildning där du får en basutbildning i företagande. Under den tiden kommer du att få hjälp med att rita upp en riktig affärsplan. Om efter utbildningen konsulten ( läraren ) tycker att idén håller så rekommenderar han till AF att du får starta eget bidrag. Det är väldigt sällan AF går emot den rekommendationen.

Gratis pengar är som sades ovan väldigt svårt att hitta men kolla med näringslivssammordnaren i din kommun. Det finns många organisationer som kan ge dig hjälp att komma igång ( typ rådgivning, mentorskap, utbildningar mm.)

Lycka till

Marcus

Marcus Björk

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2