Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Någon som har registrerat en vara i REACH?

Inlägg 1 av 3

2010-02-03, kl 22:05

SuperStar

SuperStar

Inlägg: 38

Någon som har registrerat en vara i REACH?

Hej!

Jag undrar om någon har erfarenhet av att registrera en vara i REACH. Jag drunknar i information på kemikalieinspektionens hemsida och vet inte riktigt vart jag ska börja. Någon som kan ge en kortfattad förklaring?

Det gäller en vara som ska importeras i kvantiteter om 1 till 10 ton per år.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2010-02-09, kl 07:12

Miljöfia

Miljöfia

Inlägg: 3

Kommer du vara direktimoprtör till EU, eller kommer du vara distributör in i Sverige från Eu-land? Eller ska du tillverka varan själv och därför behöver registrera den. Vet du att den inte redan är registrerad? Har du svaret på dessa frågor så är det lättare att hjälpa dig. Varan kan ju redan vara registrerad, då behöver du se så användningssättet som den är registrerad för även gäller för dig. Hör av dig igen. Mvh Kristina

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2010-02-16, kl 19:38

SuperStar

SuperStar

Inlägg: 38

Hej! Vi kommer bli direktimportör till EU.

Varan kan eventuellt redan vara registrerad, då det borde finnas fler importörer i andra EU-länder. Eftersom varan bara har ett användningsområde så borde "användningsättet" innefatta vår verksamhet. Kan man söka på detta någonstans? Det hade ju varrit underbart om allt pappersarbete redan var klart :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat