Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Skatt - hur mycket och varför?

Inlägg 1 av 10

2010-02-18, kl 07:48

noname.olsson

noname.olsson

Inlägg: 13

Skatt - hur mycket och varför?

Tjenare!
Jag sökte lite på forumet och hittade lite olika trådar, men har inte fått något tillförställande svar.

Jag har startat enskild firma och har FA-skattsedel och får ta ut moms.
Min fråga är helt enkelt, hur vet jag hur många procent jag ska betala i skatt?

Jag skulle ha gått på en träff med Skatteverket men fick förhinder den kvällen, så nu är det två månader kvar till nästa träff. Så lika bra att fråga här där ni vet.

Exempel, låt oss säga att jag säljer en hemsida för 6990:- + moms till kund. Priset för honom blir då 8737,5:- eller hur? Hur mycket av 6990:- kommer jag att betala i skatt och sociala avgifter? Var kan jag hitta mer information om detta?

Andreas
www.intdesign.se

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 10

2010-02-18, kl 11:48

Illvillja

Illvillja

Inlägg: 55

Räkna med att du kommer få behålla ungefär hälften av de 7000 efter att ha skattat. Först betalar du ca 30% i egenavgifter vilket är detsamma som arbetsgivaravgift typ. På summan som är kvar betalar du sen "vanlig" skatt på 30-35% beroende på kommun etc. Skatteverket har bra information om detta på sin hemsida.

Här står det mer om egenavgifter och vad de består av: http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/forarbetsgivare/socialavgifter/egenavgifter.4.233f91f71260075abe8800020987.html

Här verkar vara en bra broschyr med information om det mesta du bör tänka på: http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/462.4.39f16f103821c58f680007865.html

Maximerar du intäkterna i ditt företag och din affärsidé? Låt mig och mitt företag hjälpa dig att bättre utnyttja potentialen och hitta nya inkomstvägar och effektivisera dem du redan har!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 10

2010-02-19, kl 16:34

stifor

stifor

Inlägg: 386

Det är en ganska så komplicerad process att beräkna hur mycket egenavgifter och skatt du ska betala.

Som nämnt här ovan så är det dels egenavgifter som kan variera från 15 - 30 % beroende av ålder. Det finns numer en generell nedsättning av egenavgifter som träder ikraft ifall vinsten är tillräckligt hög. Bor man i rätt område så får man ytterligare nedsättning, väljer man fler än 1 karensdag vid sjukdom blir det ännu mer nedsättning...

Sen har vi skatten och hur mycket man ska betala beror dels på var man bor, men även i hög grad av vilken totalinkomst man har. I totalinkomsten inräknas då förutom vinsten i firman, även de löner man får från eventuella anställningar. För att beräkna skatten ska man ta fram grundavdrag, kolla ifall man åker på statlig skatt, hur stort jobbskatteavdraget blir...

Det blir som sagt rätt mycket att räkna för att komma fram till något mer exakt belopp.

-----------------------------------
Stig Forsberg - www.enskildfirma.nu
eFRedo - Bokföringsprogram för enskild firma

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 10

2010-02-23, kl 10:26

username

YK
KK

Inlägg: 14

när du säljer varor eller tjänster, lägger du 25% moms på netto belopp. BIO, böker,TIDNING,är6%. en del tjänst är 12%. du kan kolla med skatteverket.

momsen du har lagt på netto belopp är din utgående moms.


när du köper någonting från leverantörer, till exempel, på fakturan ska man betala netto 100 kr, (ingåend)moms 25 kr, totalt 125 kr.

den här momsen är din ingående moms.

Momsskatt som du ska betala till /få tillbaka fr SKV är din utgående moms-ingående moms.
om det blir possitivt, ska du betala till skv. om det blir negativt ska du få moms tillbaka.

när det gäller vinst skatt, är det någon annan sak.
26,3%*(inkomst-kostnader)är din vinst skatt. om du har negativt resultat, då behöver du inte betalat vinstskatt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 10

2010-02-23, kl 10:28

username

YK
KK

Inlägg: 14

social avgift är en annan skatt.

det beror på din ålder och din lön nivå. beror på också om du räknar pengarna som du har tagit ut som eget uttag eller lön.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 10

2010-02-23, kl 13:51

stifor

stifor

Inlägg: 386

Citat YKKK: "när det gäller vinst skatt, är det någon annan sak.
26,3%*(inkomst-kostnader)är din vinst skatt. om du har negativt resultat, då behöver du inte betalat vinstskatt."

Ny kommentar: 26,3 % har ingenting med enskild firma att göra (det gäller AB). För enskild firma är det som jag skrev innan en massa faktorer som ligger till grund för hur stor skatten blir.

Citat YKKK: "social avgift är en annan skatt. det beror på din ålder och din lön nivå. beror på också om du räknar pengarna som du har tagit ut som eget uttag eller lön"

Ny kommentar: Lön kan man inte ta ut till sig själv eller make i enskild firma, allt som tas ut är eget uttag.

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 10

2010-02-23, kl 14:21

noname.olsson

noname.olsson

Inlägg: 13

@Stig Forsberg
Så det jag plockar ut åt mig själv är alltså eget uttag? Jag tror jag förstår hur ni menar. Men jag skulle förstå ännu bättre med en konkret exempel.
T.ex. följande(i teorin):

Jag har precis startat företag och har inte haft några inkomster eller utgifter ännu. Jag fakturerar kund ett arbete på 7.000 + moms. Om det är allt jag gör på hela året, jag har inga utgifter överhuvudtaget heller.

Hur mycket kommer jag skatta på det arbetet? Eller rättare sagt, hur stort eget uttag kan jag göra?

Andreas
www.intdesign.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 10

2010-02-23, kl 16:27

stifor

stifor

Inlägg: 386

OK, vi tar ditt exempel.

Du skulle då få ett resultat på 7.000, du skulle även få in moms på 1.750, sammanlagt på bankkontot skulle du då ha 8.750.

Ifall du inte räknas som ungdom skulle du få följande utfall:
Skatt...............0
Egenavgifter....1.275
Löneavgift........325
Momsskuld.......1.750
Kvar att ta ut..5.400

Ifall du räknas som ungdom skulle du få följande utfall:
Skatt...............0
Egenavgifter......822
Löneavgift.........91
Momsskuld.......1.750
Kvar att ta ut..6.087

Det blir alltså väldigt hög andel kvar att ta ut, tänk dock på att den andelen minskar ju högre inkomst du har.

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 10

2010-02-23, kl 16:30

noname.olsson

noname.olsson

Inlägg: 13

Tack för ett bra inlägg!
Jag tror jag förstår lite mer nu.

Men min följdfråga blir då mer om hur ska man veta hur mycket man kan ta ut varje månad från företaget i lön utan att ta ut för mycket så att det sen fattas? Det är det som jag är lite orolig över. Jag vill ju inte ha för lite pengar kvar vid vid slutet av året vid deklaration heller.
Hur gör du/ni för att veta det?

Andreas
www.intdesign.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 10

2010-02-23, kl 16:42

stifor

stifor

Inlägg: 386

Använder eFRedo, genom att bokföra i det så får man hela tiden under året se exakt hur mycket skatt man är skyldig.

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat