Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföring för flera valutor

Inlägg 1 av 4

2010-02-06, kl 14:24

username

Micke
Rydbeck

Inlägg: 1

Bokföring för flera valutor

Jag har försäljning i både SEK och EUR samt att jag har ett svensk konto i SEK samt ett nätkonto i EUR. Det innebär att jag har försäljning och tillgångar i båda valutorna.
Hur bokför jag detta då redovisningsvalutan är SEK men jag ändå sitter på EUR på ett av mina bankkonton?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2010-02-06, kl 22:51

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

Man får använda en omräkningskurs. Det finns statistik för olika månader på riksbankens hemsida. Eventuella kursvinster/förluster kan bokföras över konto 3960/7960.

http://www.riksbank.se/templates/stat.aspx?id=16747

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2010-02-23, kl 12:26

username

YK
KK

Inlägg: 14

om en inköp är på EUR, och du vill boka den på SEK, kan du räknar enligt riksbankens kurs.

k:2440 (beloppet är beräknad)
d: kostnadkonto
betalning är:
k:1930
d:2440
när banktransaktionen sker och du får det riktiga beloppet,
d:1930 kursvinst
k:8xxx kurs vinst

när det blir kurs förlust
d:8xxx kurs förlust
k:1930

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2012-01-19, kl 15:49

reallyjoel

reallyjoel

Inlägg: 1

Om vi leker med tanken att det är 700 år sedan vi sist uppdaterade vårt bokföringssystem, hur skulle man göra om man faktiskt vill leva på 2000-talet och bokföra med multipla valutor i samma system (så man t ex inte uppfinner en massa valutaförluster/vinster ur tomma intet bara för att kurserna går upp och ner mellan verifikationer)?

Skulle vara trevligt att kunna känna sig som en modern människa även när man bokför!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat