Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Annonsmarknad

Inlägg 1 av 9

2010-03-07, kl 11:24

username

Lia
Ason

Inlägg: 6

Annonsmarknad

Jag har en idé om en annonsmarknad på nätet.
En sida med radannonser (som ska vara gratis) samt banners (som man får betala för).
Är det någon som har erfarenhet av att starta en sådan sida? Hur ska man gå tillväga? Jag kan inte programmera själv så jag måste ju anlita någon i så fall. Mina kunskaper sträcker sig till HTML och CSS men det kommer man ju inte långt med.
Vad kan det kosta att anlita någon för att bygga en sådan sida? Jag vill kunna administrera den själv sedan med inläggning av banners, radera olämpliga annonser etc.

Har också funderingar på en auktionssite, men det är ju samma där. Kan inte programmera den själv.

Någon som har erfarenheter eller tips att dela med sig av?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2010-03-07, kl 14:52

paulsson

paulsson

Moderator

Inlägg: 319

Vi på startaeget.se har byggt ett system för radannonser, jag kan kolla med vår tekniker om det är svårt att bryta loss koden. Om inte så kan vi hjälpa dig att sätta upp en annonsmaknad, men du måste själv ta fram en layout.

// Emil

Chefredaktör och ansvarig utgivare på Startaeget.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2010-03-07, kl 22:46

username

Abdhud
Abdba

Inlägg: 4

Hej,

Jag har hållt på ett tag inom webbranschen och kan nog svara på dina frågor. För det första vill jag bara nämna att det finns rätt så många (hundratals) sidor med samma idé redan och eftersom annonserna är gratis nästan överallt är konkurrensen rätt hård. Det är jättekul att du har kommit på en idé, och kör du på den så önskar jag dig all lycka till, men kom ihåg att det kommer vara tufft att tjäna några större summor.

Angående själva processen idé till verksamhet i detta fallet är det nog effektivast att antingen betala någon frilansare eller hyra in en webbyrå. Hyr du en frilansare från Indien eller liknande land kan du nog kunna komma undan med 300-500 kronor, och du får ändå ett bra jobb gjort. Hyr du en svensk webbyrå kan du nog räkna med att få hosta upp 2000-3000 kronor.

Jag har tidigare ägt en webbyrå, hade jag lämnat en offert för ett sådant här jobb hade jag tagit mellan 1500-2000 kronor exkl moms. Just nu frilansar jag bara.

Behöver du hjälp med kontakter i Indien så kontakta mig privat så ordnar jag det om du önskar.

Har du mer frågor så svarar jag mer än gärna på dem!

- Joakim Lundgren

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 9

2010-03-08, kl 15:15

Marcus Björk

Marcus Björk

Inlägg: 88

Hej.

Blir lite nyfiken på inlägget ovan(Joakims). Jag antar att det är tim-priser som du talar om. Hur lång tid skulle det ta att snickra ihop sidan?

Marcus Björk

Marcus Björk

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2010-03-08, kl 15:19

username

Abdhud
Abdba

Inlägg: 4

Hej Marcus,

Nej jag pratar om ett fast pris. Jag körde bara fasta priser på mitt bolag och det är många andra bolag som gör likadant. Angående utvecklingstiden så skulle jag uppskatta en vecka.

-Joakim Lundgren

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2010-03-08, kl 19:58

username

Lia
Ason

Inlägg: 6

Jo jag vet att annonsmarknaden är mättad men denna typ av annonsmarknad som jag vill starta finns inte.. vad jag vet.
Jag har inte lyckats hitta någon i alla fall.

Det var ju inte såå farligt dyrt ändå. Jag hade trott att det skulle kosta 10 gånger så mycket eller kanske ännu mer. Då kan jag pusta ut lite för dom pengarna kan jag ju spara ihop. Då kan drömmen fortfarande leva vidare :) Hade det kostat mer hade det nog varit kört.

Jag jobbade en gång i tiden åt ett företag som drev en relativt stor och välkänd annonsmarknad som är nerlagd nu och då jobbade jag lite med att publicera banners.
Kunden kunde sedan få statistik över hur många klick etc. deras banner haft.
Jag vet dock inte om man fixar den typ av bannerannonsering via webhotellet eller om det var ett eget kodat system dom hade.
Man loggade i alla fall in via webben och där kunde man sen redigera/ta bort radannonser och publicera banners.
Minns dock inte hur man publicerade bannerannonserna riktigt. Det var ID:n hit och dit.
Men det är något liknande jag skulle vilja ha på min annonsmarknad. Dock är jag ju totalt novis på området och behöver all hjälp jag kan få.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 9

2010-03-08, kl 19:59

paulsson

paulsson

Moderator

Inlägg: 319

Vilket fantastiskt bra pris! Vad heter bolaget som erbjuder detta?

Chefredaktör och ansvarig utgivare på Startaeget.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2010-03-08, kl 21:45

username

Abdhud
Abdba

Inlägg: 4

Oj vilket intresse det blev. Har precis snackat med min gamla kompanjon och han hälsade att priset stämmer. Skulle ni vilja ha kontakt med honom sker det genom PM med mig.

-Joakim Lundgren

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2010-03-11, kl 21:06

paulsson

paulsson

Moderator

Inlägg: 319

Joakim, jag väntar fortfarande. Kan du skicka ett PM med kontaktinformation till firman du beskriver.

Chefredaktör och ansvarig utgivare på Startaeget.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat