Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

Importera..

Inlägg 1 av 2

2010-03-15, kl 23:16

username

Caroline
Nilsson

Inlägg: 29

Importera..

Hej,
jag är lite sugen på att börja importera/köpa saker från kina & usa och sen sälja i en webbshop,men det känns lite svårt,är det så att import är komplicerat?
Vad behövs för tillstånd osv? svårt att få? Nån som vet om frakten brukar bli dyr? Är skatten 25% och sen inget mer eller tillkommer det tex tull?

Tacksam för svar :)

Hadet fint.
Mvh/Caroline

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2010-03-16, kl 00:13

username

Ludwig
Reis

Inlägg: 5

Det finns några saker att tänka på.
Beroende på vad du skall importera kan det krävas tillstånd, men i regel krävs det inget speciellt tillstånd. Är det tex livsmedel krävs det tillstånd, även kemikalier och dylika saker, man kan ha en liten känsla för det där. Allt sådant finns på tullverket.se där jag även rekommenderar dig att läsa efter vilken skattesats din produkt faller under. För de flesta av produkterna tillkommer moms på 25% + tullskatt på ~3,5% beroende på vad det är för typ av artikel som sagt.

Frakten kan variera. Det är skillnad mellan USA och Kina i det avseendet skulle jag säga. Jag rekommenderar att använda dig av fedexs hemsida för att beräkna på ett ungefär vad fraktkostnaden kan tänkas vara. Där finns så du kan fylla in vikt och mått på paketet samt vilken destination, t ex USA - Sverige, vice versa. Ska du dra hem större partier varor kan det också vara bra att tänka på försäkring - något de flesta fraktbolag tyvärr inte erbjuder.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat