Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Att fakturera bemanningsföretag genom mitt eget företag.

Inlägg 1 av 2

2010-03-15, kl 19:24

username

Karl
Gunnarsson

Inlägg: 1

Att fakturera bemanningsföretag genom mitt eget företag.

Problem med hur mycket som skall faktureras för att det skall bli lönsammare att göra såhär..
Jag har just blivit "anställd" av en bemanningsfirma.. men har eget företag och fakturerar dem genom mitt eget företag.. Jag jobbar på relativt lågavlönade ställen, men de följer kollektivavtal (typ handels, industri, transport).. De var väldigt pigga på att låta mig fakturera dem.. och visst har dert sina fördelar då jag faktiskt kan köpa grejer till egna företaget för pengarna innan skatten dras bort.. Så där tjänar jag ju lite extra pengar..

Men till problemet.. Jag kan för lite om vad jag behöver ta ut för att det skall kännas rättvist.. Jag har en uppräkningskostnad på 1,5 av bemanningsfirman (jag gångrar alltså min timlön med 1,5 och får då 150% av bruttolönen), men tycker personligen att det låter väldigt lite med 1,5.. Är det inte så att jag får betala skatt +sociala avgifter samt försäkringar (det ingår inte i avtalet, så det måste jag teckna själv).. Och därtill är Semesterlönen inräknad i dessa 1,5.. Så förlorar jag inte på att ha det såhär? Borde jag inte förhandla upp det?? (Har läst att man minst borde ha 1,67 pga utgifter som man har som egenföretagare.. Men hittar inga konkreta budgetar som tar upp denna typ av konsultverksamhet..)

Behöver lite hjälp av någon som vet vad de pratar om och som har ett förslag på HUR mycket jag skall fakturera.. samt VARFÖR så jag har konkreta svar när jag tar upp detta med min nya arbetsgivare.. Funderar på att faktiskt låta dem anställa mig istället och få ut det som vanlig lön...

Vad är bäst?
Hjälp!!

Mvh

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2010-03-16, kl 00:39

username

Ludwig
Reis

Inlägg: 5

Hur ligger du till på försäkringssidan? Hittar du en heltäckande försäkring hade jag rullat på att jobba med den egna firman. Köpa in företagsmaterial och få avdrag för detta känns stabilt. Jag rekommenderar dig att gå in på https://www.verksamt.se/portal/web/guest/starta/anvandbara-verktyg/rakna-ut/ditt-pris där du fyller i önskad månadslön samt diverse kostnader du kan tänkas ha (ta dig mellan arbetsplatserna etc) och får sedan ut hur mycket du bör fakturera exkl moms per arbetat timme. Koefficienten ligger runt 1,5.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat