Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Skribenter vill starta eget

Inlägg 1 av 2

2010-03-28, kl 13:47

username

Andreas
Johansson

Inlägg: 1

Skribenter vill starta eget

Hej! Jag och en kompis försöker i skrivande stund starta eget företag som skribenter. I nuläget har vi några uppdrag där vi skriver texter åt andra, dvs mer eller mindre snyggar till texterna och gör dem mer läsvänliga. Vi vill också arbeta med större uppdrag, där VI står för texten och får tydliga instruktioner från uppdragsgivaren ang innehåll och mottagare.

Vi är dock något osäkra på hur man går vidare!

Hur mycket tar man betalt och hur mycket gratisjobb ska man göra?
Hur hittar man lättast nya uppdragsgivare?
Hur viktigt är referenser från tidigare uppdragsgivare?
Finns det bra sidor (länkar) där vi kan få hjälp med detta?
Hur kan man som skribent bygga på sin utbildning - vad finns det för alternativ? (Vi är båda två utbildade språklärare)

Som ni ser är frågorna många och vi skulle gärna vilja ha kontakt med någon som kan den här branschen! Eller bara få tips och ideer via detta forum!

Tack på förhand!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2010-03-29, kl 12:30

Illvillja

Illvillja

Inlägg: 55

Jag jobbar som konsult som skribent åt ett företag och får där 200 kr per nyhet a 150 ord, men de har option på att utöka antalet nyheter och sänka kostnaden per nyhet något. Annars kan det skilja väldigt mycket, men tänk på att se till att få en vettig timlön.

Jag skulle tro att referenser eller personliga rekommendationer väger väldigt tungt, jag fick detta jobb genom en personlig rekommendation och behövde då inte ens lämna arbetsprov.

Personligen ogillar jag gratisjobb om ni inte ser någon möjlighet att använda detta senare, antingen genom att bygga upp ett varumärke kring er som personer/ ert företag som kan utnyttjas för ekonomiskt vinning eller det ger pengar indirekt på något annat sätt.

Maximerar du intäkterna i ditt företag och din affärsidé? Låt mig och mitt företag hjälpa dig att bättre utnyttja potentialen och hitta nya inkomstvägar och effektivisera dem du redan har!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat