Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Mjölbudet !!

Inlägg 1 av 6

2010-04-21, kl 21:07

username

Ahmed
Mashadani

Inlägg: 4

Mjölbudet !!

Hej, funderar på att återuppliva en gammal yrkeskategori, nämligen mjölkbuden. Skulle det inte vara mysig att få färsk mjölk och rykande färskt bröd på morgonen?? Har tagit kontakt med några bagerier som är heltända på idéen mjölk får jag köpa av en kontakt direkt på morgonen. Mjölk bil ordnat men ska ordna en fin mjölkbudsuniform också :) :) Vad tycks???

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2010-04-22, kl 09:51

7AAA7

7AAA7

Inlägg: 20

Det låter inte dumt!
Finns säkert en hel del som vill betala för denna tjänst!
Särskilt bland de äldre generationerna som vi har många utav.
Att ta kontakt mer olika potentiella "kunder" också hade inte heller varit helt fel?

Jag är själv 23år men skulle lätt kunna tänka mig att betala för den tjänsten!
Ur kritiskt synpunkt så kanske du borde ta reda på grundläggande fakta om varför man lade ner denna typ av service överhuvudtaget?

Att du slänger med bröd vid sidan är grymt! Fixa ett fint koncept så ska det nog fixa sig!!!

Lycka till! ( p.s. säg till när du startat det i Storgöteborg, jag ska med på listan! =) )

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2010-04-22, kl 10:23

username

Ahmed
Mashadani

Inlägg: 4

Lite feedback är bra, tack för svaret! Jag är själv 22 och har alldeles för många idéer i skallen just nu hehe. Man kanske också ska ha mjölken i glasflaskor som förr, folk kommer ju bli riktigt nostalgiska :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2010-04-23, kl 23:20

jonas81

jonas81

Inlägg: 140

Tjena. Har själv fråga mig den frågan.
Ner i Halmstad där jag kommer i från så fanns det en bröd bil med bröd, godis m.m för 20 årsedan.
Vi gick alltid ner till brödbilen en gång i veckan då den stannade vid ett speciellt ställe bland villorna. Man glömmer aldrig den lukten.
Jag själv skulle vilja ha färskt bröd på helgerna, det är väl där dem var tvunga att sluta för att det bara gick på helgerna. Men som sagt det var för 20 år sedan.
Lycka till
MVH
Jonas

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2010-04-25, kl 14:38

dvwallin

dvwallin

Inlägg: 6

Hej Ahmed,

Grymt roligt projekt men jag skall vara lite kritisk nu (hoppas det uppskattas).

1, Det har funnits många liknande leveranstjänster tidigare men få finns kvar. Fisk, mjölk, bröd, godis, glass, med flera. Tror du måste titta på hela biten för att se om det verkligen håller. Är det kanske så att det är en säsongs-idé? Funkar på sommaren eller vintern? Funkar på helger men ej vardagar?

2, Jag tror att, med det allt snabbare samhälle vi har idag så har man knappt tid att vänta en timme när man väl bestämt sig för att man behöver bröd. Behöver jag bröd så tar jag cykel eller bil till affären och köper det direkt. Möjligtvis på helgen då, när man gärna vill ta till vara på sin lugna fritid.

3, Kostnader och täckning? Hur stort område kan du täcka med en bil och en anställd? Kommer du att lägga ut fasta rundor och hitta kunder längs dem eller kommer du att lägga upp rundan efter vart kunderna bor? Hur ser kostnaden ut? Från beställning till leverans? Det finns många kostnader; Bilen, försäkring för bilen, försäkring för dig, bensin/disel, inköp av produkter, (om)förpackning, osv, osv.


Som sagt, jag gillar idéen och skulle helt klart vilja ligga med på din leveranslista om du drar igång men det finns punkter som gör att jag tvivlar lite på hållbarheten.

www.ngweb.se - Next Generation Web - En Webbyrå i Stockholm

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2010-04-25, kl 16:16

username

Ahmed
Mashadani

Inlägg: 4

Tack för synpunkterna! Jag hade tänkt mig att det ska funka ungefär som tidningsprenumation. Man delar ut vykortliknande formulär till målområdet (mitt är Villaområden) så får man kryssa för hur ofta man vill ha mjölk- varje dag eller varannan eller bara på helgerna , ch hur ofta man vill ha brödet. När man fyllt i så lägger man vykorten i brevlådan och jag plockar upp de. Priser anges i vykortet och jag skickar en faktura med beloppet som skall betalas in så att leveransen ska gå iväg. Inköp av produkter gör jag inte, utan allt skall funka enligt dropshipping principen. DVS företagen jag kommer överrens med lagerhåller allt jag behöver och det jag har order om betalas när jag får betalning.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat