Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Löner, avgifter etc

Inlägg 1 av 3

2009-12-05, kl 12:42

Samson

Samson

Inlägg: 15

Löner, avgifter etc

Hej!

Jag och min partner håller på att starta upp en egen unik site inom sitt segment. Det är en handelssite, dock är upplägget något krångligt jämtfört med ett vanligt e-handelsföretag varpå jag har uppdagat några orosmoment vad gäller skattmasen.

Vår idé går ut på att förmedla tjänster och produkter, det handlar då främst om personer som bedriver ren hobbyverksamhet och vill sälja sina produkter. Vi kommer agera som mellanhand mellan köpare och säljare.

Min fråga är: Då vi hanterar pengarna, har vi någon skyldighet att anställa eller på annat sätt betala särskilda avgifter för de som förmedlar sina produkter via vår site eller kan vi helt sonika betala deras "del av kakan" utan att bry oss om inkomstskatter och annat tjafs gentemot den mottagande parten eller behöver vi se till att de som mottar betalningen i sin tur är ett företag och att vi reglerar betalningen genom någon form av avtal?

Vi kan även, om rätt person dyker upp vara intresserade av en partner för detta projekt. Du ska gärna kunna agera i rent vinstsyfte och behöver inte vara inblandad i utvecklingen eller driften.

Är mycket tacksam för svar!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2009-12-05, kl 18:57

username

Åsa
Lindstrand

Inlägg: 17

Titta på om självfakturering kan vara något som fungerar för er.
Signerat.se har liknande affärsidé som er och de använder sig av självfakturering.
Mvh Åsa

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2010-04-28, kl 18:26

username

Rasmus
Orsén

Inlägg: 61

Är det någon som vet hur det fungerar i Danmark när man anställer personal? Vad är det för sociala avgifter och skatter man måste ta hänsyn till och hur mycket arbetsgivaravgifter är det? Hur mycket ska respektive part betala?

Rasmus Orsén, Export Manager
Swedish Export Service
Telefon: 018-4106967 / 0762833476
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat