Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Återförsäljning/säljagent samt webbverksamhet

Inlägg 1 av 6

2009-10-19, kl 22:01

upnorth

upnorth

Inlägg: 36

Återförsäljning/säljagent samt webbverksamhet

Har funderat på att starta eget lääänge inom det senare men ska försöka få in en del försäljning då det är min huvudsakliga yrkeskunnighet.

Kommer att skaffa F-skattsedel (så snart jag får till ett fungerande e-leg) och sätta upp konton osv.

Har redan nu 2 potentiella kunder för säljbiten, en i Sverige och en i Norge så det rullar på fortare än väntat. Har dock aldrig jobbat med annat än privatpersoner och produkterna i fråga vänder sig åt större företag och kommuner. Följer IDG.se slaviskt och är väl bekant med begrepp som IT-upphandling, ramavtal osv men om någon har tips på böcker eller sidor om den här typen av verksamhet är jag tacksam!

Just webbverksamheten är lite klurigare. Personligen är jag mer en idéspruta och är bara insatt grundläggande i programmering (PHP), databaser (MySQL) och design. Har flera bekanta jag skulle vilja involvera men problemet är hur jag ska ersätta dem? Måste jag formellt anställa dem eller kan jag skriva frilansavtal och vilka regler gäller för respektive metod?

Får man förresten fritt skicka mail till företag vars webbplatser man utvärderat och erbjuda sig att förbättra den eller måste man som via telefonförsäljning köpa godkända register osv?

Världens bästa motto: Ja fan, jag är på!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2009-10-21, kl 13:10

Illvillja

Illvillja

Inlägg: 55

Jag får ofta projekt och idéer där jag inte har all kunskap själv. Jag jobbar oftast tillsammans med partners som jag vet behärskar dessa områden och jag antar att det går att likställa med din önskan att ta in dina bekanta. För mig har det hittills inte blivit bekymmer med anställningar och sådant då de jag jobbat med alla har egna företag och fakturerar mig så kan inte riktigt ge dig råd där. Däremot om du funderar över hur du ersätter dem så brukar jag alltid erbjuda delar av den intäkt jag får baserat på arbetsbördan. Är det något så när lika så ger jag 50% av mina intäkter till mina partners, gör jag 75% arbete får de 25% osv.

Detta är en genväg som dock kan sänka dina marginaler i längden, men innan man har allt för mycket kapital tycker jag att det är klart gångbart (det är betydligt större risk att anställa någon med fast lön).

Jag är ingen jurist, men kan inte tänka mig att du måste ha speciella register för att kontakta ett företag och erbjuda de dina tjänster.

Maximerar du intäkterna i ditt företag och din affärsidé? Låt mig och mitt företag hjälpa dig att bättre utnyttja potentialen och hitta nya inkomstvägar och effektivisera dem du redan har!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2009-10-23, kl 13:38

Lasse

Lasse

Inlägg: 12

Hej.

Lagen säger att om du kontaktar en privatperson så måste denna person
antingen ha varit kund eller varit i kontakt med dig (potentiell kund).

För företag finns ingen sådan regel, så det är fritt fram.

Lycka till / Lars

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2009-10-28, kl 21:08

paulsson

paulsson

Moderator

Inlägg: 319

Även om lagen säger att man kan skicka e-postreklam till företag så har alla internetleverantörer hårda och tydliga regler att man inte får skicka så kallat spam.

Chefredaktör och ansvarig utgivare på Startaeget.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2010-02-20, kl 02:17

moemoe

moemoe

Inlägg: 90

Kan du tänka dig sälja företagsabonnemang (Telefonabonnemnag) till företag ?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2010-04-28, kl 18:28

username

Rasmus
Orsén

Inlägg: 61

Är det någon som vet hur det fungerar i Danmark när man anställer personal? Vad är det för sociala avgifter och skatter man måste ta hänsyn till och hur mycket arbetsgivaravgifter är det? Hur mycket ska respektive part betala?

Rasmus Orsén, Export Manager
Swedish Export Service
Telefon: 018-4106967 / 0762833476
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat