Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

starta eget - inkomst, momsavdrag mm

Inlägg 1 av 3

2010-04-24, kl 23:44

username

Ylva

Inlägg: 1

starta eget - inkomst, momsavdrag mm

Hej!
Jag har funderingar på att starta eget inom hästsektorn och arbeta upp detta företag så småningom till en riktig verksamhet. Tanken är att börja lite smått med ridlektioner, träna hästar och ev. ha en nätbutik med hästgrejer. Hur detta kommer gå vet jag inte i dagsläget. Dock kostar det mycket att syssla med hästar och jag skulle vilja kunna göra momsavdrag på det som köps in för att kunna vidarutveckla mig själv och mitt företag, tex. en ny sadel, en ny transport osv om detta går.
Detta företag kommer vara en bisyssla vid sidan om mitt heltidsarbete ett bra tag framöver. Tanken är att utveckla det till att jag någon gång kan jobba heltid med det.

Nu har jag en mängd frågor om detta som jag ínte lyckats få svar på.

*Är det bara F-skattesedel och registrering av mitt bolagsnamn som behövs för att kunna sälja mina tjänster sen?

*När jag registrerar mitt företag måste jag specificera exakt vad jag kommer syssla med? jag vet att allt kommer vara inom hästsektorn, men har olika ideér om vad jag vill göra. Kan samma företag ha en nätshop och en verksamhet på en gård tex? Eller måste det vara två olika företag?

* Vid bokårsslut och deklaration, behövs en revisor eller kan man klara detta på egen hand om man har en enskild firma utan anställda och knappt tjänar något?

* Om jag sätter in privata pengar i företaget och vill köpa saker, kan jag dra av momsen då eller Måste jag ha tjänat in en inkomst i företaget genom tex ridlektioner där folk betalar för sig för detta?

* Kan jag dra av momsen vid nästa deklaration på saker med kvitto som är redan köpta innan företaget startades som nu används i företaget? (jag tror inte det är så, men jag fick tips om att starta företag omgående för att kunna dra av på momsen på hästtransporten nästa år..lät lite skumt.)

* För att ha ett företag måste jag ha en inkomst varje år eller kan det "stå stilla" om man tex. inte har några kunder eller gör något annat? Man går inte i konkurs då?

Jag hoppas någon kan ge svar på alla mina frågor och kanske även länka till en bra hemsida. Försökt läsa igenom så många forum som möjligt här, men än så länge känns det som man är ute på djupt vatten ;)

/Ylva

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2010-05-10, kl 10:06

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 6

Hej Ylva!

Om du skall driva detta som enskild firma så måste du registrera dig för FA-skatt och moms hos skatteverket. FA-skatt heter det när du vid sidan av ditt företag är anställd. Det finns inget som säger att du måste höra av dig till bolagsverket och registrera firmans namn, detta gör du endast om du vill. Som enskild firma blir ditt namn på firman skyddat inom det län du verkar och det går att köpa till ytterligare län vid behov. Vill du göra affärer under ditt vanliga namn behöver du inte kontakta dessa alls, då det inte är någon skillnad på dig och firman i en enskild firma.

I samband med registreringen av din verksamhet skall du tala om vad du ska syssla med. Detta kommer att stå på din FA-skattsedel som du får och kallas för huvudsaklig verksamhet. Självklart får du syssla med andra saker också, men blir det något annat som tar upp mycket tid kanske du skall titta på bifirma för just den delen.

Jag rekommenderar att du köper Visma Enskild Firma till bokföringen. Riktigt billigt (ca 1000:- per år) och extremt enkelt att sätta sig in i som nyföretagare. Du slipper arbeta med debet och kredit samtidigt som programmet vid slutet av året trycker ut deklarationsblanketterna på skärmen framför dig med alla siffror för din firma ifyllda, så att du bara behöver föra över dessa på din deklaration. För att köra detta program måste du dock använda dig av bokslutsmetoden, inte fakturametoden.

Alla pengar du sätter in i din firma räknas som egen insättning, och är pengar som firman är skyldig dig. Detta skall du ha skattelättnader för.

När det gäller moms, så hör jag många nyföretagare som pratar om att "dra av moms" hit och dit. Moms är ett ständigt vågspel där utgående och inkommande moms skall ta ut varandra. Man kan inte trolla bort moms. Det hade vart fantastiskt, men så är det inte.

Du är personligt ansvarig för de skulder som firman drar på sig. En enskild firma går inte i "konkurs" då du bli betalningsansvarig för alla belopp. Du kan lägga din firma vilande EN gång om du inte har tid att driva verksamheten vidare. Har du inga kunder men heller inga utgiver ett år behöver du bara redovisa 0 som resultat och köra vidare i slutet av året.

Jag rekommenderar starkt att du på din närmsta arbetsförmedling kollar upp möjligheterna runt en kurs i "starta eget" då det aldrig skadar att ha lite kött på benen innan man bestämmer sig.

Se sen till att skriva en affärsplan innan du sätter igång! Lycka till! :)

Teknikansvarig på Millbox
www.millbox.se
Sveriges enda(?) webbhotell där du bara betalar för vad du förbrukar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2010-05-18, kl 10:37

username

Björn
Larsen

Inlägg: 6

"*Är det bara F-skattesedel och registrering av mitt bolagsnamn som behövs för att kunna sälja mina tjänster sen? "
Det finns ett annat sätt. Du kan även hyra en arbetsgivare. Denna sköter sedan fakturering, avdrag, momsredovisning, lön och allt detta med papper.
Prova bolagskraft exempelvis. Dessa skickar ut fakturan och drar sedan 7,5% av beloppet. Du kan sedan skicka in kvitton för att göra avdrag och får då ut kostnaden till ditt bankkonto. Om du köper en sadel för egna pengar så skickar du in kvittot och får sedan ut summan direkt. Som jag förstår det så vill du bygga upp en verksamhet, har lön på en anställning vilket innebär att du enkelt kan samla ihop ett kapital för att sedan ta ut pengarna när du skall igång.
Jag har även lagt en del tips för eget företagande på http://www.drivrutiner.net/program/kontor/bokforing.php
Lycka till

http://www.drivrutiner.net

Inläggets betyg
Svara Svara med citat