Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Söker designer som tycker om johnlooks budget-approach

Inlägg 1 av 8

2010-05-19, kl 21:32

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 14

Söker designer som tycker om johnlooks budget-approach

Jag söker ett bollplank för en idé likt JL där man säljer grafiska profiler till lågt pris. Vill komma i kontakt med någon som är nytänkande och som tror på att bygga upp företag småskaligt och erbjuda produkter och tjänster för ett betydligt lägre pris än branschen generellt med småföretagare som målgrupp. Du får gärna vara ung och i början av din utbildning eller självlärd hobbydesigner som skulle vill utvecklas med ett sådant projekt.

Tycker åtminstone att det är värt att göra lite närmare research om idén.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2010-05-20, kl 08:49

username

Michael
Iggström

Inlägg: 1

Hej. Är intresserad av ditt erbjudande. Mer detaljer? mvh igge

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2010-05-21, kl 10:27

username

Peter
Ahlgren

Inlägg: 3

Jag är också intresserad av lite emr detaljer.

peterahlgren.net

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2010-05-21, kl 21:35

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 14

Det är ett outvecklat koncept men tanken är att paketera och erbjuda kostnadseffektiva designlösningar genom att utnyttja egen kreativitet samtidig som man stödjer och tar del av tjänster och produkter som redan finns på marknaden. Försäljning och betalning skall ske direkt via webbutik.

Det viktigaste ska vara en touch av unikhet, alltså att man erbjuder tjänsten med individuella lösningar. Genom att utnyttja befintliga tjänster, kan produkten till viss del standardiseras vilket gör att det kan säljas till fast pris eller med ett lågt timpris.

Alltså, sammanfattningsvis kan man säga att företaget skulle sammanställa och paketerar produkter med unik prägel, istället för att utveckla och ta fram produkter från scratch själva vilket blir dyrt. Många nyföretagare är designmedvetna men har låg kunskap inom grafisk design och har varken råd eller intresse att ta in webbyråer etc. (De som har råd vill ha helt unika lösningar så det ska vara tydligt att man inte riktar sig mot dessa.)

Jag är medveten om att det finns mängder av tjänster där ute men jag har haft svårt att hitta någon som erbjuder unika designlösningar till ett lågt pris (som inte omfattar att jag själv designade allt och laddade upp filen i en mall).

Kom gärna med feedback, både positiv som negativ, för jag vet att idén är lite luddig :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2010-05-21, kl 21:39

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 14

Tillägg: Om man köper in bilder etc så ska dessa sammanställas till en helhet med hjälp av egna inslag eller utvecklas på något vis. Det handlar alltså inte om att bara ta en bild och sälja den vidare. Idén med att köpa in bilder istället för att skapa själv är att effektivisera det hela.

Alla rättigheter osv måste ju självklart följas och rätt licenser måste köpas in.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2010-05-21, kl 23:39

Imre Randin

Imre Randin

Inlägg: 14

Mediaåtgärder
som inte är köputlösande
eller säljdrivande
eller attitydskapande
är ju bortkastade pengar
hur billigt det än är.

Kreativa åtgärder inom påverkan-sektorn
skall bidra till att köparen/uppdragsgivaren
når sina säljmål och tjänar pengar.

Varför i himlens namn skall
man inte ha bra betalt för att man
åstadkommer detta?
Mycket bra betalt rentav.

Att vara billig och tjäna så lite
som möjligt är en dålig affärsidé.

Försök fundera på hur man kan tjäna
så mycket pengar som möjligt istället.
och få maximalt betalt för sina
idéer och tjänster.
sky is the limit!

Imre/Redaktuellt

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2010-05-22, kl 12:54

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 14

Självklart ska vinst vara drivet men att säga att billigt är detsamma som dålig vinst håller jag inte med om. Jag förstår att problemet i en sådan här idén är tiden då det inte handlar om en helt standardiserad produkt. Sen är det självklart att produkterna ska stärka företaget, men inte heller det behöver betyda att en billig produkt ger lägre värde för kunden. Det finns ändå ett kundintresse för liknande approacher. Se bara på Vägverket som valde reklambyrån som erbjöd ett timpris på otroliga 350-400 kr.

Men med detta sagt så vill jag göra det klart att jag verkligen tar till mig vad som sägs och förstår absolut argumenten för varför idén brister sett från lönsamhet. Tanken är väl mer att utvärdera om man kan skala bort dyra processer för konsultation och framtagning av material utan att förlora unikheten och värdet, men det kanske är ett helt fel sätt att närma sig detta på eller om det ens är rimligt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2010-05-23, kl 14:30

Imre Randin

Imre Randin

Inlägg: 14

Låt dig inte nedslås av mina anmärkningar!.
Du är naturligtvis något på spåren.

Att ta fram effektivt material genom att
plocka ihop bilder från olika stock-photos
förekommer ju- man behöver ju inte plåta nya
idébilder om det finns billiga att köpa.

Svårare blir det med texter.
Men köper du hem Pelle Holms Bevingade Ord
Så hittar du mängder av användbara bra reklamrubriker.

Större problem blir det med idébudskap och textförfattande

Ett problem är att du vill erbjuda billiga lösningar.
PRISET som sådant är aldrig det viktigaste
säljargumentet i en köp/sälj-process.
Priset kommer ganska långt ner på skalan.
Det är annat som skall till för att få kunden att köpa.

P.A.C. är en variant och P.P.O. är ännu effektivare
om du vill ha uppdragsgivare-

P.A.C.: Pay At Cost
är en variant där du tar betalt exakt för uppkomna
kostnader medan du avvaktar och tar ut ditt konsult-
arvode först när kunden när sina säljmål.

P.P.O.: Pay Per Order
är ofta ännu lättare att svälja för köparen. Han betalar
dig helt enkelt för varje order han får tack vare din insats
Är du tillräckligt begåvad så har du din försörjning
som i en liten ask.

Som jag antydde i mitt första inlägg
så är ju din insats totalt värdelös
om kunden inte når sina säljmål
tack vare dina tjänster.
Och då skall du ju inte ha betalt
Oavsett hur lågt priset var. Kolla min
http://inkomstakuten.blogspot.com
för företagare med säljproblem
eller http://miljonfabriken.blogspot.com
för nystartare
..sky is the limit..

Imre/Redaktuellt

Inläggets betyg
Svara Svara med citat