Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Nummerupplysningen.se - bluffaktura

Inlägg 1 av 5

2010-06-12, kl 18:16

username

Leif
Bengtsson

Inlägg: 2

Nummerupplysningen.se - bluffaktura

Hej gott folk

Så har även jag lyckats bli lurad av ett blufföretag.

Jag fick skickat till mig i April ett erbjudande i ett kuvert mycket likt ett sådant man kan förvänta sig att Eniro skulle skicka ut, från ett företag som kallar sig nummerupplysningen.se.

http://www.flickr.com/photos/palander/4543997652/in/photostream/

Erbjudandet var utformat såsom att det bara var kompletterande information som kostade pengar och eftersom jag aldrig haft med dem att göra tidigare tog jag detta som om att jag inte lämnar in kompletterande uppgifter utan bara det som inte kostar pengar. jag skrev på och skickade in.

Det stod tydligt skrivet lite varstans att det kostar pengar men återigen, i och med att det bara var kompletterande uppgifter som kostade pengar så såg jag inget problem i att skicka in.

Nu i dagarna fick jag en faktura för att betala en summa 3711 kronor plus moms. Detta trots att jag inte hade några som helst avsikter att betala för något de har att erbjuda. Dokumentet skrevs på nångång i slutet av April och först nu, i juni kom fakturan.

Jag undrar, hur gäller lagen angående reklamerande av beställning? Om jag skriver på och skickar in i April men inte får fakturan förrän i Juni, har jag ändå möjlighet att bestrida fakturan trots att det gått en så lång tid?

Mitt företags information finns på deras sida men namnet är felaktigt och numret är inte korrekt, det är inte det numret som jag angav när jag anmälde mig.

Man måste tydligen säga upp avtalet med dem två månader i förväg men i och med att de bara har en boxadress kan jag inte skicka brev rekommenderat så att jag vet att de fått det.

Jag vore mycket tacksam för alla råd vad jag kan göra för att undvika att betala till dessa bluffmakare.

Mvh Leif

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2010-06-16, kl 20:09

username

Leif
Bengtsson

Inlägg: 2

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2010-07-04, kl 20:06

Ditt Dolag

Ditt Dolag

Inlägg: 2

Tyvärr lär du inte bli den sista som känner dig blåst. Har du dessutom skrivit under ett avtal så vill jag påstå att så länge de levererar enligt avtal så måste du nog stå för detta.
Har själv hjälpt 100-talet företagare när "allt om bolag" härjade som bäst i våras. De flesta ville ju inte bråka utan betalade trots att det var uppenbart att de blivit lurade.
Har på denna länk lagt upp några goda råd så att man inte ska behöva råka illa ut:
http://www.tacticab.se/forebyggande.htm

Ibland hotar man med att samtalet är inspelat etc och då ska man veta att man måste ha gett sitt samtycke till inspelningen för att det ska vara gångbart för dem som säljare.

För att kunna ge mer och ev. bättre råd så behöver man ha hela bilden, vill du så skicka gärna det material du fått och det du gått med på eller inte med på, så kanske det finns en öppning.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2010-10-15, kl 14:40

ruffestuffen

ruffestuffen

Inlägg: 44

Nummerupplysningen.se hade svensk inkassobyrå först. Men ingen vill jobba för det här blufföretaget. Då startas plötsligt en estländsk inkassobyrå... hm... och de skickar ut inkassokrav. MEN idag den 15 okt har jag pratat med Datainspektionen! LÄS NEDAN!
Pratade precis med en jurist hos Datainspektionen. Rigolet HAR INTE tillstånd att bedriva inkassoverksamhet i Sverige!!! Däremot är det inlämnat en ansökan om detta sedan 1 oktober som är under utredning! Med andra ord är det olagligt att redan nu skicka ut inkassokrav när de inte får lov att göra detta! SNÄLLA alla ni som också fått från Rigolet. Ring till Datainspektionen på 08-657 61 00 och be att få prata med Håkan Mörling (som är tillståndsexpert) och berätta er historia. Prata även med juristen Hans Stjärnlöv som känner till ärendet. Då kan vi stoppa dem! Och POLISANMÄLA tillbaka!!! Sprid detta tack!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2012-01-16, kl 15:46

Stefan B

Stefan B

Inlägg: 1

Nu är Nummerupplysningen.se på gång igen. Söders inkasso AB (org nr 556611-9581) har tagit sig an indrivningen, detta borde vara den femte inkassobyrån som tar sig an det hela. Jag trodde att seriösa inkassobyråer inte skulle ta i detta med tång (Söders inkasso kanske inte är ett seriöst företag, har inte koll på dem).

Jag rekomenderar alla som fått inkasso från dem (eller alla som finner deras beteende förkastligt)att gå in på datainspektionens hemsida och skriva i en anmälamn mot Söders Inkasso så att deras inkassotillstånd återkallas.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat