Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Marknadsstorlek

Inlägg 1 av 3

2010-06-21, kl 20:19

username

kaj
persson

Inlägg: 4

Marknadsstorlek

Håller på att göra en affärsplan med hjälp av mallen från http://www.iterum.se
och där är en punkt "MARKNADSSTORLEK- Beskriv storleken på din totala marknad. Dela gärna in marknaden i mindre delar och beskriv varje del för sig"

Hur räknar jag ut marknadsstorleken, är det hur många kunder jag skulle kunna tänkas ha och isåfall hur ska jag göra en realistisk utträkning av detta? Jag skulle ju kunna dra till med t.ex alla mellan 18-35 år och det blir ju en jävla massa folk.
tacksam för svar MVH Kaj

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2010-06-23, kl 12:29

GFP401

GFP401

Inlägg: 7

Tänk ungefär såhär: Alla män mellan 18 och 35 med en årsinkomst på minst (skriv in belopp). Ja, det blir en jäkla massa folk. Marknaden kan antingen begränsas av tillgång eller efterfrågan. För till exempel rakblad finns det en begränsad efterfrågan eftersom det bara finns ett antal personer som rakar sig, fler finns liksom inte, men att framställa rakblad som möter upp efterfrågan går alltid. För mig som jobbar med reklam är det tvärt om, min marknad begränsas vid 60 000 sålda enheter (cirka) av det skälet att det inte finns fler.

Och marknadsstorleken är det där du och alla konkurrenter slåss. Så om du har 100% av marknaden (vilket sällan händer) så har du alltså antalet kunder du får fram när du räknar ut marknadsstorleken.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2010-06-23, kl 12:30

GFP401

GFP401

Inlägg: 7

Tänk ungefär såhär: Alla män mellan 18 och 35 med en årsinkomst på minst (skriv in belopp). Ja, det blir en jäkla massa folk. Marknaden kan antingen begränsas av tillgång eller efterfrågan. För till exempel rakblad finns det en begränsad efterfrågan eftersom det bara finns ett antal personer som rakar sig, fler finns liksom inte, men att framställa rakblad som möter upp efterfrågan går alltid. För mig som jobbar med reklam är det tvärt om, min marknad begränsas vid 60 000 sålda enheter (cirka) av det skälet att det inte finns fler.

Och marknadsstorleken är det där du och alla konkurrenter slåss. Så om du har 100% av marknaden (vilket sällan händer) så har du alltså antalet kunder du får fram när du räknar ut marknadsstorleken.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat