Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Äga bostadsfastighet?!

Inlägg 1 av 2

2010-08-02, kl 22:26

Pokerface

Pokerface

Äga bostadsfastighet?!

Hjälp!
Jag har hittat ett objekt som jag skulle vilja förvärva! Ca 50 lgh och några lokaler i samma. Vissa av lokalerna är uthyrda bla. en livmedelsbutik och även en pizzeria, viss yta ej uthyrd. Hur ska jag gå vidare? Som privat person och novis...

OM jag vänder mig till banken röjer jag mig, kanske finns det annan väg att gå innan så man ser om det kan bära sig och att man är lite påläst. Hur räknar jag, finns det mallar och kan man vända sig till en..... vad då?

Gissar att man måste ha visst kapital för AB. Kan man låna det från fastigheten och återinvestera det eller kanske belåna villan sambon och jag bor i? Tacksam för snabbt svar då objektet "ligger ute" och ev kontaktuppgifter för mer ingående frågor? Kanske har du en fastighet själv eller vet hur allt går till.
Hur många lgh bör man ha för att få ut en lön? Praktiskt att de är samlade väl?

//Seriös

Lönsamt

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2010-08-03, kl 21:58

Silvin

Silvin

Fastigheter har charmen av att vara både relativt enkelt och ändå svårt..

Det viktigaste att räkna på vid ett fastighetsförvärv är fastighetens ekonomi.

Helt enkelt, vilka kostnader finns i fastigheten, vilka renoveringsbehov finns inom kort sikt som du inte kommer att hinna finansiera löpande med intäkterna från fastigheten.

Samt vilka intäkter har fastigheten,

Sedan är det egentligen bara en fråga om finansiering och därefter bedöma huruvida fastigheten ger en adekvat avkastning.

AB kräver 50 000 i aktiekapital, men du har givetvis möjlighet att köpa en fastighet utan att driva den i bolagsform.

Det här är väldigt lösa råd, som får anses vara mer allmänna. Vill du ha mer ingående svar på kalkyler så behöver jag lite mer information om fastighetens ekonomi.

du får gärna skicka ett privat meddelande till mig om du inte vill diskutera här "öppet" på forumet.

Trevlig kväll..

Per Silvin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat