Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Asien vill bli Agent/återförsäljare för svensk tföretag

Inlägg 1 av 4

2009-06-11, kl 13:11

username

Hany
Vu

Inlägg: 5

Asien vill bli Agent/återförsäljare för svensk tföretag

Hej. Det är så att jag bor i asien just nu och vill gärna starta ett företag som importera varor från Sverige till Asien.Vad bör man tänka på om man vill bli Agent eller återförsäljare för ett svenskt företag?Tack på förhand

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2009-06-12, kl 01:45

glasspinne

glasspinne

Inlägg: 17

vanligtvis brukar man ju från asien importera till sverige för att det är t.ex. billigare i asien, så min fråga av ren nyfikenhet är ju: vad har du tänkt importera till asien från sverige?i övrigt är mitt bästa råd att ha rätt prisläge eftersom allt som förmodligen konkurrerar kan ha ett lägre pris p.g.a. t.ex. var de är tillverkade någonstans.

No way is the easy way.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2009-08-09, kl 06:24

username

Hany
Vu

Inlägg: 5

Jag tänker på livsmedel. Jag undrar hur man kan bli en återförsäljare.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2009-09-30, kl 11:55

username

Inköpare
Asien

Inlägg: 3

Hej Hany
Jag vet inte om mitt svar kommer försent men hoppas det hjälper dig lite i alla fall.
Läs gärna även mitt förslag i slutet.

Att bli ÅF
Vilka krav olika företag har för att du ska kunna bli ÅF varierar kraftigt.
Allt från inga krav alls (bara att beställa och köra igång) till att du kan bevisa att du har ett fungerande nätverk, kan följa kvalitetsstandard med mera.

Jag skulle inte vara så orolig för den delen.
Det finns andra delar som du borde vara mer orolig för.
Till exempel.
Man kan inte frakta livsmedel in och utanför EU utan vidare. I vissa fall är det rent av olagligt. Kryddor till exempel, kött och fisk är några produkter som du kan få problem med.

Vidare tar transport till Asien ofta flera veckor vilket gör att du måste vara extra försiktigt med produktens natur.

Kostnad
För att kunna sälja livsmedel krävs det ofta en lokal och ett lager.
I och med detta krävs det en investering.

Om du bor i Kina och kanske nära en industristad då kanske vi kunde samarbeta?
Jag är alltid öppen för kontakter som kan hjälpa mig att hitta nya möjligheter från Asien

Inläggets betyg
Svara Svara med citat