Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Hur räknar man ut timarvode?

Inlägg 1 av 3

2010-09-28, kl 22:11

Sanwret

Sanwret

Inlägg: 27

Hur räknar man ut timarvode?

Jag jobbar som timanställd på ett företag och kommer eventuellt även jobba timmar på ett annat företag. Nu funderar jag på om jag tjänar på att skaffa f-skatt och jobba som konsult och fakturera de företag jag jobbar åt. Fördelen är ju att jag kan ta uppdrag åt fler företag och då enkelt fakturera min tid. Frågan är bara vilken timkostnad man ska ta. Säg att jag har 130kr/tim när jag är anställd. Om jag ska få samma som konsult, hur mycket måste jag fakturera då? Vilka kostnader måste jag räkna med? Blir det bättre eller sämre för de företag jag jobbar åt?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2010-09-29, kl 19:11

Pongy

Pongy

Inlägg: 40

Följer denna tråd.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2010-10-23, kl 11:55

Turbo123

Turbo123

Inlägg: 43

Här kommer en kanske inte exakt beräkning, men som i stora drag bör stämma ;)

Börja med att fråga dig själv vad du vill ha ut efter skatt på ett heltidsarbete per månad.

T.ex. 18 000kr.

Lika mycket, dvs ca: 50% av fakturerat belopp per timma är inkomstskatt och sociala avgifter.
18 000kr ut efter skatt
+ 18000kr i skatt (inkomstskatt + sociala avgifter)
=36 000kr exkl moms.

36 000kr exkl. moms. måste du alltså fakturera för per månad.
Lägg sedan till ev. omkostnader. Nu hade du kanske inga, så vi skippar det i exemplet.
För att ha lite marginal och tid över till diverse administration säger vi att du kan fakturera 30h/vecka och 120h/månad.

36 000kr exkl. moms / 120h = 300kr exkl. moms per timma

Johan Kraner Åsedahl
Webbdesigner
www.kraner.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat