Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Apportegendom?

Inlägg 1 av 3

2010-10-08, kl 22:08

morsans

morsans

Inlägg: 20

Apportegendom?

Hej !
Jag undrar lite över det här med apportegendom. Jag ska ju bilda ett AB och då behövs 50000kr i cash eller i apportegendom. Jag har 75000 kr i apportegendom och undrar om man måste ha nån revisor som kan hjälpa en med det eller om man kan fylla i blanketten själv?? Och om man måste är någon som kan rekommendera en i Karlstad trakten ???

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2010-10-08, kl 23:12

Nils Åberg

Nils Åberg

Inlägg: 13

Hej,

Apportegendom är andra tillgångar än pengar, som ändå är användbara för aktiebolaget.

Du måste ha en revisor som intygar apportegendomens värde, att apportegendomen är användbar för bolaget och att apportegendomen verkligen har tillförts bolaget. De närmare reglerna för detta finns i andra kapitlet i aktiebolagslagen, men den revisor som du hittar bör kunna hjälpa dig vidare.

Nils Åberg, advokat
[email protected]
telefon: 08-522 532 00

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2010-10-09, kl 13:58

Antoine

Antoine

Moderator

Inlägg: 40

Redigerat tråd titlen, femton punkter var väl ändå att ta i lite?

Jag är en av administratörerna av denna hemsida men står främst för utveckling av nya funktioner. Så om det är något du undrar eller saknar ett par funktioner släng iväg ett meddelande till mig

Inläggets betyg
Svara Svara med citat