Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Driva firman i Norge?

Inlägg 1 av 2

2010-10-24, kl 13:49

netpage

netpage

Inlägg: 12

Driva firman i Norge?

 Jag har ett registrerat företag i Sverige med FA-skatt. Jag bor och jobbar just nu i Oslo. Det kliar i fingrarna på mig och jag vill börja jobba med mitt företag. Men kan jag arbeta med det här?
Eftersom Norge är ett ESS land vet jag inte vad som gäller och har inte kunnat hitta någon fakta om det.
Kan jag ta på mig jobb och fakturera som jag normalt gör?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2010-10-24, kl 14:44

netpage

netpage

Inlägg: 12

 Okej. Jag hittade en intressant PDF från skatteverket där det står en del om det här.http://www.skatteverket.se/download/18.6e795b103e5e045418000415/29101.pdf

Men jag tycker den är otydlig. Om jag gör ett mindre jobb i Sverige inom firman. Men gör ett stort jobb i Norge. Var ska jag då betala sociala avgifter? Uppenbarligen så kan jag göra det i Sverige.
ExempelCarl, som är bosatt i Sverige, bedriver näringsverksamhet både i Sverige och i Norge. Han arbetar varannan vecka i Sverige och varannan i Norge. Han har ett intyg på blankett E 101 att han tillhör svensk socialförsäkring. Egenavgifter ska betalas bara i Sverige. Norge får inte ta ut socialavgifter på intäkten från arbetet i Norge.
Enligt Skatteverket så kan det också vara möjligt att slippa betala socialavgifter beroende på vad landets lagar säger.Läs exempel nedanSjälvständig näringsverksamhet i utlandet ses som passiv näringsverksamhet enligt svensk lag. Intäkten är varken underlag för socialavgifter eller särskild löneskatt i Sverige. Intäkten grundar inte sociala för-måner i Sverige. Du kan bli skyldig att betala social-avgifter i arbetslandet om det landets interna lagstiftning så säger.
Jag hittade den här faktan om skatter i Norge.http://www.nordisketax.net/main.asp?url=files/nor/sve/i07.asp&c=nor&l=sve&m=02

Av faktan jag har hittat så är det väll som så att. Om jag jobbar med min firma bara i Norge. Tjänar mellan 39 600 - 456 000 NOK så ska jag skatta sociala avgifter på:Löneinkomst 7,8 %Pensionsinkomst 3,0 %Kan någon bekräfta?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat