Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

starta internetföretag.

Inlägg 1 av 6

2010-10-25, kl 14:58

anneli711

anneli711

Inlägg: 2

starta internetföretag.

Tänkte höra om ngn startat internet företag, egen webbshop. Och om det kan löna sig?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2010-10-25, kl 15:25

Magnus

Magnus

Inlägg: 19

Tjenare.Har själv  ingen webbshop än men ska du ha det vid sidan av ett annat jobb så lär du ju tjäna pengar på det oavsett vad du säljer, det kostar väldigt lite att hålla det rullande som jag förstått. För 99kr/månad kommer man långt. Lycka till.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2010-10-25, kl 21:49

Magnus

Magnus

Inlägg: 19

Glömde ju länken.http://www.startaebutik.se/ 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2010-10-26, kl 06:29

M1234rt

M1234rt

Inlägg: 65

 Hej
Som Magnus skrev finns det alternativ för 99 kronor i månaden men det finns en hel del saker att tänka på när du väljer ett sådant alternativ.

Du får ingen vettig betalningsmodul, på sin höjd är det Paypal. Med betalningsmodul menas hur kunden betalar till dig. Du kan givetvis använda faktura men de flesta butiker har någon form av betalning med kort. Paypal är och kommer för alltid vara ett sämre alternativ än mer etablerade betalninglösningar såsom DIBS, Certitrade med mera. Ska du ha en bra lösning, ja då får du lägga till ett par hundringar i månaden på de 99.

Ofta får du bara standardlösningen i priset, det innebär att ska du ha andra, rätt elementära funktioner plussas dessa på priset per månad. Jag har sett många alternativ som startar på runt 200 men när man plussat slutar det på 1000 – 1500 kronor i månaden ex moms.

Det de aldrig säger när du börjar med en sådan här webbshop det är att du aldrig äger din egen webbshop. Du kan betala och betala och efter 4-5 år inse att du vill ha din egen server eller något annat. Då kommer du inte kunna ta med någonting utan du måste då betala en webbyrå att göra siten åt dig och de 4-5 åren är bortkastade.

En annan punkt som du också bör tänka på är design. Du får givetvis inte din egen design om du betalar 99 kronor i månaden utan du måste välja någon av deras. Nu driver inte jag en webbshop själv men skulle jag göra det, då skulle jag vilja ha en design som var skapad enbart för mig. En egen design kostar dig lika mycket oavsett om du anlitar en vanlig webbyrå eller om du skapar den genom företaget du har din 99 kronors butik hos.

Listan kan göras lång över de kostnader du har om du hyr en butik och om du hamnar på en 500 kronor i månaden, betalningslösningen inte inkluderad bör du fundera på att skaffa din egen butik som är tillverkad enbart för dig. Visst, du kanske inte vet om du vill satsa i början och det kan vara en stor utgift men ärligt talat, ger du dig in i affärer halvhjärtat som en hobby, då kommer du aldrig att lyckas.

En unik design plus programmering av de funktioner du behöver på en plattform som heter till exempel Magento eller Prestashop kostar dig inte mer än 20.000 – 25.000 ex moms hos en seriös leverantör. Då äger du butiken, du bygger upp ett varumärke och vem vet, butik kanske blir så lönsam att du kan sälja den. Då är det värt att ha din egen butik.
Sedan tillkommer naturligtvis reklam. Det finns idag tusentals webbshoppar och om du inte säljer något extremt unikt eller har en bra kundbas redan från början, då kommer du inte synas. Du måste köpa reklamplats i media, köpa google adwords, optimisera din butik med mera med mera. Det kan och kommer hamna på rätt mycket pengar i månaden.
Så mitt råd till dig är, ska du starta en webbshop, lägg ner de pengar som krävs för att du ska få en butik du trivs med, spendera de pengar du behöver på reklam för att synas men framför allt, tro på det du gör, ha det inte som något vid sidan om, då kommer du inte lyckas. Det kommer krävas många timmar varje dag för att lyckas, precis som med vilket annat företag som helst men när du lyckas, det är den mest underbara känslan som finns

Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2010-10-26, kl 19:51

Lisa

Lisa

Inlägg: 1

Hej!Jag hoppar in lite i forumet här och hoppas att någon med erfarenhet kan besvara min fråga eller ge mig ett tips!Jag är i startgroparna för att starta en e-handel inom inredning och har skapat ett DreamTeam av leverantörer som jag nu skall kontakta för att få tillstånd att bli återförsäljare av deras produkter. Min fråga är-Hur kontaktar jag dem bäst och hur formulerar man sig vettigast? Vad skall jag tänka på?Vad skall jag förvänta mig?Skulle bli jätteglad för snabbt och bra svar!Mvh!Lisa

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2010-12-19, kl 07:56

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

 Genom mässor får man fina kontakter, ex.vis Milano. Där fick jag själv många kontakter på 70-talet med företag som jag sedan blev genalagent för i Sverige. Planering långt innan start är en bra början. En sådan kostnad är till fullo avdragbar när företaget kommer igång samt även momsen. Efter mer än 10000 frågor finns det många som trasslat in sig utan rådgivning innan.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat