Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

webbsajter och lagar?

Inlägg 1 av 2

2010-11-12, kl 19:27

g1967

g1967

Inlägg: 2

webbsajter och lagar?

Hej,

jag undrar hur det fungerar med "internet lagar" i Sverige, jag hittar dessvärre ingen riktig information om det,
det gäller huvudsakligen "forum" och "sökmaskiner", det jag vill veta är främst dessa saker:

a) om jag har en webbsajt, kan jag skydda mig personligen genom att ha en disclaimer att alla användare är ansvariga för sina handlingar?
T.ex. om folk länkar till (eller laddar upp) upphovrättsskyddade texter/audio/videos/bilder etc så är det dom som är ansvariga och ej jag som driver webbsajten.

b) Jag planerar att ta bort saker som folk rapporterar är upphovrättskyddat, hur gör man det korrekt?
T.ex. kan ju folk hävda att saker andra lagt upp är upphovrättsskyddat och vill att jag ska ta bort det, vad för "bevis" ska man begära att dom verkligen har
rätten att begära att det tas bort?

c) om jag har en typ av sökmaskin, vad gäller för regler där?
T.ex. om sökmaskinen hittar upphovrättsskyddade audio/video filer och dom blir länkade,
är det risk att jag blir ansvarig? (original filen kommer alltså ligga kvar på original servern, det är helt enkelt en vanlig länk från min webbsajt till filen)
(även här kommer jag ta bort länkar som folk rapoorterar)

d) om jag har en sökmotor och visar en del av den funna texten från den indexerade webbsidan, är det lagligt?
Alltså, i sökresultatet skulle t.ex. första paragrafen som är funnen på sidan visas. Måste man friskriva sig här på något sätt att man inte tar ansvar för vad
som står i texten som visas etc?

e) om jag lägger ut en webbsida och driver den personligen, alltså inte genom ett företag, är det riskant i dessa avseenden?
Alltså, är det väldigt klart vad som gäller rent lagligt, så man riskerar inte att bli stämd eller liknande.
(I t.ex. USA & Tyskland är det ju väldigt osäkert, i Tyskland kan man kasta mynt om utgången när en webbsajt blir stämd för att en användare länkat till en upphovrättsskyddad fil)

Vilka myndigheter / webbsidor / andra källor finns det som kan hjälpa mig klura ut exakt vad för rättigheter/skyldigheter som gäller när man lägger ut en webbsajt på internet?

tacksam för hjälp i någon rikting :)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2010-11-20, kl 16:21

martin42

martin42

Inlägg: 4

a) Ja, men du måste fortfarande ta bort anmält material som bedömts korrekt.

b) I självklara fall, t ex välkända verk, skall det räcka att du kontaktas av en representant för upphovsmannen eller upphovsmannen själv. För mindre kända verk vet jag inte hur man gör faktiskt.

c) Du kan stå som ansvarande för länkning i extremfall, t ex om du står på samma grund som The Pirate Bay. Domstolars bedömning är lite svår att förutspå på det här området. Ta en titt på IPRED och liknande lagstiftning för att fördjupa dig i vad som gäller här.

d) Det är lagligt att citera mindre bitar av upphovsrättsskyddade verk. Om det bara är för att indexera sökresultat bör det inte vara några problem.

e) Det är inte riskfyllt allt. Det blir bara aktuellt för dig om du råkar ta emot en stämningsansökan eller dylikt men det sker oftast efter att man redan kontaktat dig. Om det sker bör du kontakta en advokat som kan redogöra för dig vad som gäller och hur du skall agera.


Post- och telestyrelsen sköter såvitt jag vet den mesta regleringen av elektronisk kommunikation.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat