Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Webbdesigner

Inlägg 1 av 5

2010-11-28, kl 21:57

rafelr4

rafelr4

Inlägg: 2

Webbdesigner

Hejsan allihopa!

Info:
Jag är en student, duktig på att skapa hemsidor , har gjort massor för skojs skull men på sistånde har jag blivit lite seriösare med det och tagit på mig ett par uppdrag och gjort ifrån mig väldigt bra , har nöjda kunder. Jag har länge velat starta eget men är "rädd" att sätta på mig massor med ansvar då jag inte har så mycket kunskap inom hur man startar eget.
Som sagt , jag är student och får CSN så detta är bara extra jobb om man säger så.

Frågor:
* Finns det något minimum på hur mycket jag måste tjäna eller skatta och vad händer om jag inte uppnår den gränsen?
* Jag vill köpa en grym arbetsdator som företag alltså utan moms, kan jag direkt göra det efter att jag har startat eget eller hur går man till väga.
* Låt oss säga att jag köper en dator för 9000kr(exklusive moms) och tjänar  så mycket att allt jag skattar in på ett helt år blir 9000kr, kan jag då dra av 9000kr från skatten för att jag har köpt en dator för den summan?
* Vad händer om allt jag skattar blir mindre än 9000kr , låt oss säga 6000kr, kan jag dra av ytligare 3000kr från skatten nästa år?
* Kan man vara oaktiv längre perioder/år utan att tjäna något alls?

Mål med att starta eget:
Jag vill tjäna in lite extra pengar, räcker med 5000-10 000kr om året (har inget emot att tjäna mer om jag får mer kunder men en sån summa är bättre än inget). Datorn kommer att överleva i minst 3-4år så det blir nog inga flera kostnader för mig än webbhotell + reklam (1000kr för båda två sammanlagt skulle jag gissa på) per år. Kan jag få problem med om jag skattar nästan inget första året, sen små ruttna summor framöver ?

Det är allt jag kommer på just nu, fråga gärna / kritisera , vad som helst , jag uppskattar alla era svar och er tid!

Mvh

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2010-12-02, kl 19:16

sca

sca

Inlägg: 11

 Hej!

Eftersom ingen svarat på ditt inlägg tänkte jag bidraga med lite.
Jag kan ge dig lite svar rörande det du undrar över, men är inte expert på allt. Så ha överseende och förlita dig inte till hundra på det jag svarar:)

1. Både JA och NEJ! För att din verksamhet ska få F-skatt måste du visa att du arbetar för vinst, annars klassas företaget som hobbyverksamhet - dina kunder måste betala skatt för ditt arbete. Det finns inga belopp som visar på vad som är hobbyverksamhet eller inte i början och Skatteverket är rätt så medgörliga när det gäller nya företag. Jämfört med för 10-15 år sedan.

2. Man köper aldrig något utan moms. Du köper en vara med moms, men kvittar det mot din försäljning där du också tar ut moms. Man brukar se det som så att man vidarebefordrar momspengarna som du får in och som du betalar. Alltså...Du betalar 1000:- i moms till din affärspartner. Det betyder att du har rätt att upp till 1000:- ta av de momspengar du får in från dina kunder. Resten till Skatteverket - Jag är inte helt hundra på tillvägagångssättet men i praktiken fungerar det så här. Momsen drabbar enbart privatkonsumenter i slutändan men vi måste ändå betala produkter och dylikt med moms bara att i slutändan betalar vi ändå inte för det när bokföring och dyl är klart.

3.  Kan ej ge svar och lämnar frågan vidare till övriga forumdeltagare!

4. Kan ej ge svar och lämnar frågan vidare till övriga forumdeltagare!

5. Vad menar du med inaktiv längre perioder? Vara inaktiv med F-skattsedel som är grunden till att driva ett företag med vinst - Nej det går inte. Men att utföra någon slags hobbyverksamhet och låta dina kunder betala arbetsgivaravgifter och skatter för det arbete du utför och således ses som anställd så brukar nog inte det vara några som helst problem att tidvis vara inaktiv?



Hade du tänkt driva företaget med F-skatt eller inte?
Oavsett vad du hade tänkt dig finns det för och nackdelar med alla alternativ. Det du skall fråga dig själv är om du vill jobba med din hobby på heltid?


Med vänlig hälsning

Carl-Jonas
Entreprenörsbloggare och inspiratör
http://www.carljonas.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2010-12-05, kl 16:51

rafelr4

rafelr4

Inlägg: 2

Tackar otroligt mycket för ditt svar!

Jag är väldigt tveksam om det gynnar mig att starta företag eller ej. Det finns ju inget större motiv till att starta eget om man är som jag. Det verkar bara bli mer utgifter till staten.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2010-12-06, kl 18:19

Pia Eriksson

Pia Eriksson

Inlägg: 1

Hej Det finns ett alternativ till att starta enskild firma och det är att du hyr en arbetsgivare när du har ett uppdrag. Kort innebär det att du är 'anställd' av den arbetsgivare som du 'hyr'. Du meddelar din 'arbetsgivare' vilken kund som ska faktureras och de bevakar att betalning kommer in. 'Arbetsgivaren' betalar alla sociala avgifter och skatter samt betalar ut din lön. För detta tar 'arbetsgivaren' en viss procent av fakturerat belopp. Det finns inga begränsningar hur mycket eller hur lite du jobbar.En nackdel för dig är att det inte lämpar sig att göra dyra investeringar och sedan göra avdrag för det, eftersom det du köpt i princip tillhör 'arbetsgivaren'. Sök gärna själv vidare på nätet efter 'Hyr en arbetsgivare' eller 'Egenanställning'. Lycka tillPia

Pia Eriksson
Kontors Resurs

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2010-12-06, kl 18:50

sca

sca

Inlägg: 11

 Vilket kalas-tips! Har själv aldrig tänkt i de banorna! Men det innebär ju att många som har "planer" därute inte vet att de kan lyckas lättare än vad majoriteten, liksom jag trodde:)

Med vänlig hälsning

Carl-Jonas
Entreprenörsbloggare och inspiratör
http://www.carljonas.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat