Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Webbdesigner

Inlägg 1 av 5

2010-11-28, kl 21:57

rafelr4

rafelr4

Inlägg: 2

Webbdesigner

Hejsan allihopa!

Info:
Jag är en student, duktig på att skapa hemsidor , har gjort massor för skojs skull men på sistånde har jag blivit lite seriösare med det och tagit på mig ett par uppdrag och gjort ifrån mig väldigt bra , har nöjda kunder. Jag har länge velat starta eget men är "rädd" att sätta på mig massor med ansvar då jag inte har så mycket kunskap inom hur man startar eget.
Som sagt , jag är student och får CSN så detta är bara extra jobb om man säger så.

Frågor:
* Finns det något minimum på hur mycket jag måste tjäna eller skatta och vad händer om jag inte uppnår den gränsen?
* Jag vill köpa en grym arbetsdator som företag alltså utan moms, kan jag direkt göra det efter att jag har startat eget eller hur går man till väga.
* Låt oss säga att jag köper en dator för 9000kr(exklusive moms) och tjänar  så mycket att allt jag skattar in på ett helt år blir 9000kr, kan jag då dra av 9000kr från skatten för att jag har köpt en dator för den summan?
* Vad händer om allt jag skattar blir mindre än 9000kr , låt oss säga 6000kr, kan jag dra av ytligare 3000kr från skatten nästa år?
* Kan man vara oaktiv längre perioder/år utan att tjäna något alls?

Mål med att starta eget:
Jag vill tjäna in lite extra pengar, räcker med 5000-10 000kr om året (har inget emot att tjäna mer om jag får mer kunder men en sån summa är bättre än inget). Datorn kommer att överleva i minst 3-4år så det blir nog inga flera kostnader för mig än webbhotell + reklam (1000kr för båda två sammanlagt skulle jag gissa på) per år. Kan jag få problem med om jag skattar nästan inget första året, sen små ruttna summor framöver ?