Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Färdtjänst ide

Inlägg 1 av 3

2010-10-14, kl 10:35

Per11

Per11

Inlägg: 14

Färdtjänst ide

Hej!
 
Jag har stora funderingar ang att starta upp ett mindre taxiföretag/färdtjänstföretag, som enbart ska vara inriktat på att köra färdtjänst åt min kommun.
Jag ska själv inte köra utan tänker anställa några stycken personer för det. Men jag är ny på detta område, och försöker sammla på mej så mycket information som föjligt.
 
För att ha så låga kostnader som möjligt hade jag tänkt att Inte ha någon lokal, utan att när en anställds skift börjar utgår han/hon direkt ifrån hemmet. Och börja i liten skala med 4-5 man, och sedan
förhoppningsvis utöka med tiden.
 
Avtal med kommunen är givetvis ett måste vid uppstarten om antal kunder/beställningar.
 
Jag hade även tänkt att dom anställda i början kör med sina egna bilar. Och att jag sedan köper in bilar eftersom. Är det ett rimligt upplägg? 
 
Även av kostnads orsak ska Företaget till en början startas upp som en enskilld firma. För att sedan göras om till ett AB. 
 
Jag själv saknar för närvarande taxilegitimation och tänker ta allt inom den administrativa delen av verksamheten. Bokningar, telefon, löner, mm mm.
 
Behovet för mer/bättre färdtjänst finns. Och genom att hålla kostnader nere, ska priset vara märkningsvärt billigare än andra taxibolagen, men absolut inte en för stark konkurrent
då vi enbart kör färdtjänst, rixfärdtjänst.
 
Jag har ingen kunskap inom taxi, så frågorna är många.
 
Hur ser infrastruktur ut?  dvs hur lägger man upp beställningar. Dvs skickar vidare till från kontoret till bilen när beställningen kommer in? Var hitta böcker om infrastruktur mm?
 
Som jag förstått ska oxå alla bilarna vara yrkestrafik registrerade. Är det jag som bekostar den utgiften eller är det den anställde?
 
Vad ligger milersättningen på för de anställda med sina egna bilar? Som jag förstått är det 16kr skattefritt och resterande beskattas. Är det rimligt som anställd?
 
En speciell försäkring ska oxå tecknas när man kör brukaren i privata bilar om jag förstått rätt?  Och det är väl troligen en självklarhet att jag bekostar?
 
Så kort och gott, den anställde får friheten att direkt utgå ifrån hemmet lön enligt branch avtal och sedan milersättning för bruk av den egna bilen.  Rimligt upplägg?
 
Som sagt frågorna är många och jag är ny inom detta, men söker information!
Och hoppas att någon här inne besitter kunskap om själv företags iden och taxi branchen
 //Per

Per

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2011-01-08, kl 15:11

RT

RT

Inlägg: 31

Hej!Nu var det ca 3 år sen jag körde taxi sist. Där bland färdtjänst. För det första så måste du ha ett taxiföretag registrerat. Du måste ha en kurs via vägverket för att få starta ett åkeri.Bilarna måste vara registrerade i ditt företag för att du ska få trafiktillstånd. De måste således ha en gul skylt som registreringsplåt. Vilket dina anställdas privata bilar inte kan få. Sedan måste du lägga in anbud på färdtjänst och på så sätt konkurrera med de större taxibolagen. Du måste även kunna visa på att du har kapacitet att kunna ta uppdraget. Det krävs ganska många bilar. Men det är i övrigt en hård och olönsam sida av taxiverksamheten som måste drygas ut med privatkörningar och sjukresor och annat.Hoppas du fick lite tips.Lycka till.

RT

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2011-01-09, kl 07:26

Per11

Per11

Inlägg: 14

Ja mkt informativt. Tusen tack RT!

Per

Inläggets betyg
Svara Svara med citat