Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Affärsidéer

Designbolaget.se söker designers

Inlägg 1 av 12

2011-01-10, kl 01:11

Designbolaget

Designbolaget

Inlägg: 20

Designbolaget.se söker designers

Hejsan jag har en idé kring design.Idén bygger på att jag med hjälp av hemsidan Designbolaget.se säljer olika designer prylar gjorda av designers i skandinavien. Jag tar en procent likt en galleria gör och resten går till designern.Jag har på så vis inga inköpskostnader, domänet äger jag redan och gällande marknadsföring har ja en bra idé kring mun mot mun metoden.Är det någon som vet hur man lättast kommer i kontakt med olika designers, nyexaminerade eller några som vart med i matchen ett tag, skriv en rad. Skriv även vad DU tycker om idén.. vad tror DU den har för potential?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 12

2011-01-11, kl 07:35

PeaceLoveandDesign

PeaceLoveandDesign

Inlägg: 8

Kul idé! Alltid bra med nya sätt att få ut bra design!Ett säkert sätt att träffa unga hungriga designers är på pecha kucha-nights, vernissager till examensutställningar, mässor (ex Greenhouse på möbelmässan i älvsjö), designskolornas julmarknader, mm.Är tanken att du förmedlaren order till designern som då själv skickar varan till kund? Hur funkar det annars med svårfraktade prylar som blir dyra i frakt, först från designer till dig och sedan vidare till köpare. Eller handlar det mest om mindre prylar, textilier, grafiska alster och liknande?Potentialen är ganska svårbedömd. Idag finns Designtorget eller liknande i många stora och medelstora städer, vilket gör att många hittar unika designprylar på nära håll. På nätet finns butiker som Designonline. Även om de inte har samma inriktning så ser nog målgruppen ungefär likadan ut. Skulle ett alternativ till butik kunna vara bättre? Någon form av förmedlingstjänst eller virtuellt skyltfönster?Ja, det var lite spontana tankar, lycka till!

PeaceLoveDesign

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 12

2011-01-11, kl 07:41

Designbolaget

Designbolaget

Inlägg: 20

Ja, ett virtuellt skyltfönster åt designers låter inte dumt. På vilket sätt ska jag tjäna pengar? Reklam eller provision?Min första tanke var att skriva års kontrakt med olika designers som har kommit på snygga grejer och lägga oss lite i den övre prisklassen där man kan bjuda på frakten då det ändå finns stor vinstmarginal. Tanken var väl att designern får en order av mig och skickar varan eller om designern inte vill det så skickar han/hon ett antal produkter kanske 10st åt gången till mig och får betalt sin andel antingen direkt eller när varje vara är såld. Det går ju att komma överens om olika lösningar med olika designers.

Tack för tipsen, välkomnar även fler förslag och tankar i tråden!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 12

2011-01-11, kl 08:38

PeaceLoveandDesign

PeaceLoveandDesign

Inlägg: 8

Kombo av reklam och avgifter för användarprofiler kanske? Låt "medlemmarna" hyra egna platser på siten, med login och egen profil där de får visa upp sina saker, och uppdatera så ofta de vill. De sätter själva priset på sina varor. Regelverk för hur det går till får förstås finnas. Användarna betalar dels en grundavgift för profilerna och därefter extra om de vill ha specialtjänster, typ extra många bilder eller frekvent puffning på startsidan. Medlemmarna kan då se denna site som ett budgetalternativ till att dra igång egna hemsidor, eller som komplement.

PeaceLoveDesign

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 12

2011-01-11, kl 08:40

Designbolaget

Designbolaget

Inlägg: 20

Nja, för att jag ska få designers att betala för att lägga ut sina grejer måste jag ha ett högt besökarantal tror jag. Då tar jag hellre en låg % av försäljningen vilket garanterar att dem endast betalar då min sida genererar försäljning åt dem.T.ex. Dem får lägga ut sina grejer helt gratis fast med en regel, beställnigarna som går genom sidan faktureras det procent på. Inga kontaktuppgifter tillåtna på sidan.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 12

2011-01-11, kl 08:43

PeaceLoveandDesign

PeaceLoveandDesign

Inlägg: 8

Låter som en god idé :)

PeaceLoveDesign

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 12

2011-01-11, kl 11:00

paulsson

paulsson

Moderator

Inlägg: 319

Är det någon speciell "nischning" du är ute efter, exempelvis bara nya unga designers eller kan alla vara med?

Chefredaktör och ansvarig utgivare på Startaeget.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 12

2011-01-11, kl 17:55

Designbolaget

Designbolaget

Inlägg: 20

Det är tänkt för alla designers.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 12

2011-01-12, kl 06:29

username

peter
nilsson

Inlägg: 16

Hej!Peter heter jag , 32 och bor i sthlm.Jag driver en Designbyrå och en Bildbyrå. Håller på att utveckla dem och har haft samma idé som dig en längre tid, och vet exakt hur jag skulle bygga den vidare. kanske intresserad av en samarbetspartner? finns på mail: [email protected]/ P

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 12

2011-01-18, kl 14:24

paulsson

paulsson

Moderator

Inlägg: 319

Jag skulle börja leta formgivare hos Svensk form (www.svenskform.se) samt Sveriges Designers (www.sverigesdesigner.se)

Lycka till, och glöm inte hålla oss informerade om hur er satsning tuffar på.

Chefredaktör och ansvarig utgivare på Startaeget.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2