Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Starta en egen coachingbusiness

Inlägg 1 av 4

2011-01-17, kl 03:19

jeppss

jeppss

Inlägg: 1

Starta en egen coachingbusiness

Hej! Jag har en affärsidé som jag kommer driva hemifrån själv via nätet. Jag har hög expertis inom affärsområdet och företaget skulle ha väldigt små utgifter, framförallt just en hemsida. Jag oroar mig inte över varken startkapital eller förväntad vinst.

Det står lite mellan egen firma eller aktiebolag. Mitt dilemma är att jag inte är speciellt kunnig när det gäller redovisning och att en egen firma skulle bli lättare att sköta. Dock har jag ett eget kapital vid sidan av denna verksamheten som kan räknas till skattefri verksamhet. Jag vill alltså kunna hålla dessa verksamheter väldigt separerade! Jag tolkar det som att aktiebolag skulle bli bättre ur denna synpunkt?

Om vi utgår från att jag driver ett mindre aktiebolag helt på egen hand:

- Kommer en revisor att behövas?
- Kan jag anställa någon som hjälper mig med redovisning?
- Är det enkelt att ta emot utlandsbetalningar genom en hemsida?

Vet att jag frågar efter ganska mycket, men hoppas jag kan få en del svar.

tack! / Jesper

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2011-01-22, kl 13:31

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

 Vid start bör du ha enskild firma. Att ta heltäckande råd innan start kan vara en klok investering inför framtiden och vid sådan rådgivning får man momsen tillbaka. Vid hög lön går över 70% i skatt och soc. avg. bort till staten. Det sker inte med en rådgivare som hela tiden finns till ditt förfogande till en avdragbar engångskostnad. Ett AB är alltid dyrare och man har mindre flexibilitet som i ditt fall. Det gälller även mig och min hustru som har varsin firma. Det är ett råd som alla för följa om det går.Efter mer än 45 år som företagsledare/företagare känner jag till de flesta galenskaper myndigheterna utsätter en för till gagn för medlem på tråden.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2011-01-23, kl 01:19

Templater

Templater

Inlägg: 56

 Du kan ju alltid börja med att använda dig av en lösning för frilansare. Det finns till exempel: www.frilansfinans.se

Samuel Liljekvist
Enkelsidan Webbdesign
http://www.enkelsidan.se

[url=http://www.enkelsidan.se]Enkelsidan webbdesign >>[/url]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2011-01-23, kl 08:17

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Eftersom jag håller på med ekonomistyrning så ser jag till alla kostnader, och att vara frilansare vilket det finns flera olika varianter på betyder kostnader till någon annan som man lätt kunnat undvika med egen firma. Det finns varianter därdessa gör nytta ex.vis när man blir utförsäkrad så fort man startar eget.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat