Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Varulager och ändringsverifkation

Inlägg 1 av 4

2009-06-13, kl 13:02

username

Medlem
#52620

Inlägg: 32

Varulager och ändringsverifkation

Hej!Har 2 frågor som jag letat svar på både länge och väl men inte hittat något svar på:Jag har EF registrerat i år1, Köpte för ett tag sedan in ett antal kilon te för försäljning.En del av detta te anser jag har legat för länge för att kunna säljas och behöver således slängas.MEn hur bokför jag en sådan händelse?När jag köpte in det så bokförde jag det som DEBET på varulager för att sedan vid inventeringen vid bokslutet räkna av det som blivit sålt.2, Hur ska en ändringsverfikation skrivas?Upptäckte nämligen att jag i min bokföring bokfört vissa varuförsäljningar som försäljning av tjänst (?!?!?)Blir ju därför tvungen göra en del ändringsverfikationer där tjänst ersätts av vara.Det jag undrar är om den ursprungliga felbokföringen måste finnas med på ändringsverifikationen också eller om det endast räcker att jag skriver att det är en ändringsverfikation för ex verfikation 2 och sedan enbart skriver så som verfikationen egentligen ska se ut.Hoppas ni förstår min förklaring.Är lite små trött efter gårdagen ;)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2009-06-25, kl 18:28

username

Medlem
#57760

Inlägg: 1

Iingen med några svar?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2010-01-07, kl 05:17

username

kai
haz

Inlägg: 2

jag undrar om mitt varulager.
Ska starta eget och under c,a 1år har skaffat prylar som ska säljas (beg.varor, kläder,skor osv)
Det har kostat mig ca 14-15ooo. Räknar inga omkostnader utan det jag gav för varorna,
Hur bokför jag detta när jag inte ha kvitto på allt utan har mina anteckningar.
Hoppas på snabbt svar!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2010-01-07, kl 05:19

username

kai
haz

Inlägg: 2

ville bara lägga till,
om det är så att någon besiktningman som ska värdera mitt lager, var isf kan jag få tag på?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat