Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Låta pengarna växa

Inlägg 1 av 4

2011-02-03, kl 21:50

johanhakansson

johanhakansson

Inlägg: 16

Låta pengarna växa

Hej,

Lite fundering ang. AB och huruvida man måste plocka ut pengar.

Om man startar ett AB, jobbar samtidigt på ett annat arbete. Gör lite småaffärer i sitt AB. Måste man då plocka ut pengar typ varje år? Eller kan man bunkra ett kapital för att senare jobba heltid i sitt AB?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2011-02-04, kl 10:54

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

 Du kan under tiden göra lite investeringar för framtida behov, annars är en enskild firma en bra början för då kan du disponera pengarna under året och det är inget som hindrar att du går med förlust ett par år.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2011-02-06, kl 16:02

johanhakansson

johanhakansson

Inlägg: 16

Förlåt, jag förstår inte riktigt ditt inlägg. Förmodligen jag som formulerade mig fel. Men alltså...

Vi ska starta ett AB. Vi kommer inte lämna våra befintliga arbetsplatser på ett tag. Utan också driva vårt AB parallellt.

Om vi gör tex 20st på 12månader och det sedan i AB ligger 500.000kr. Kan vi då låta de sitta i företaget, inte ta ut lån då vi redan har en från vår andra arbetsplats. Inte heller göra några investeringar eller köpa inventarier.

Alltså bara låta pengarna växa tills vi säger upp oss från våra befintliga arbeten för att sedan ha ett kapital när vi väl drar igång 100%.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2011-02-16, kl 14:21

JuristvonGertten

JuristvonGertten

Inlägg: 6


Visar bolaget vinst, oavsett hur mycket eller lite, måste detta skattas för med 26,3%. Efter denna beskattning av kapitalet kan resterande kapital ligga "vilande" i aktiebolaget. Du har även möjlighet att skjuta upp del av beskattningen genom periodiseringsfonder.

Allt inom affärsjuridik, ekonomi och bokföring.

[email protected]
+46768146695

Inläggets betyg
Svara Svara med citat