Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Firma eller inte firma, det är frågan...

Inlägg 1 av 3

2011-02-08, kl 20:30

tfm

tfm

Inlägg: 1

Firma eller inte firma, det är frågan...

 Hej!Jag har under ett flertal år funderat fram och tillbaka över om jag inte borde starta enskild firma. Jag har tjänst på ett universitet, men anlitas hyfsat regelbundet (kanske 3-4 tillfällen per år) som föreläsare av kommuner och även av ett företag. Jag har även en blygsam bokproduktion som det trillar in royaltys för. Det händer att jag skriver "expertyttranden". Utöver dessa inkomster är jag också gruppträningsinstruktör och timanställd i ett friskvårdsföretag som jag arbetar någon timma per vecka för. Hittills har alla mina sidouppdrag gått att lösa genom att jag arvoderats och den som anlitat mig betalat in sociala avgifter och skatt. Men vad jag förstår på somliga personer i min omgivning så är jag lite lätt korkad som gör på detta viset, eftersom jag skulle tjäna på att istället ta dessa inkomster i en egen firma. Är det verkligen så? Vad jag inte gillar är om jag ska känna mig bakbunden att inte kunna använda pengarna till vad jag vill, samt oron för att jag ska hamna i trista kvarskattsfällor. Dessutom gillar jag inte bokföring...Till saken hör i dagsläget att jag planerar att kunna göra betydligt bättre inkomster än hittills såsom frilansande inom gruppträningsområdet med ett specialkoncept. Och då måste jag kunna fakturera... Någon som har en klok åsikt om "mitt fall"?... Firma eller inte firma?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2011-02-10, kl 16:01

sca

sca

Inlägg: 11

 Hej Trevligt med lite blygsamma personer här som man kanske kan ge en spark i ryggen :) Carl Jonas heter jag. 

Kort svar: JA! Starta företag!

Långt svar:
1. Oro:
Något som ligger till grund för oss entreprenörer är oron som alltid finns med i bilden. Den är ofta ett argument för att man inte skall starta ett företag. Kollar du runt bland de som misslyckats kommer de att garanterat säga att du inte skall starta ett företag. Kollar du med de som har lyckats kommer självklart säga att du skall starta företag. Men den oron du bär på när det gäller att starta företag är ganska så naturlig och självklart en hake om man funderar på att starta företag såvida du inte....

såvida du inte... Drar lärdom av din oro och gör något positivt av den? Dels måste du skapa sätt och även en del verktyg för att det inte ska bli fel när du kanske skall bokföra, betala skatt etc. Vidare måste du lära dig att leva med din oro som ibland kan uppstå. Men jag lovar dig att oro inte alltid är något negativt. Gör det till något roligt så lovar jag att själva företagandet kommer att bli roligt. Sen när det gäller bokföring etc. så finns HUR mycket hjälpmedel och guider som helst så jag kan nästan garantera att det inte kommer vara någon match för dig, så mycket som du ligger i. Jag kan ge dig ett tips, om du kollar min guide för hur du gör något tråkigt väldigt smidigt och fort; http://carljonas.se/?p=114 kommer bokföring knappast att vara tråkigt, utan du märker hur fort du kommer igång och hur snabbt du blir klar med allt tråkigt.

2. Varför skall du starta företag?
För det första. Du är obunden. Du kan spotta på vem du vill, och du kan slicka vilken röv (Ursäkta mitt milt sagt grova utryck, men du är klok nog att förstå vad jag menar) du vill utan att någon bryr sig. Det är det bästa med företag. Du jobbar för dig själv och inte för någon annan. Vidare fördelar i ditt läge är att du inte alltid som anställd kan dra av mil du kör med bilen vilket du kan göra som företagare. Du kan möta alla kostnader du har mot intäkterna i företaget och får därför en större vinning i den privata kassan. Din telefoni kan du dra av, kostnader för bilen (för du över bilen till företaget är det ännu bättre, nackdelen är att du inte kan utnyttja den privat). Vidare fördelar med företag är att du kan dra av kostnader för del av din bostad du använder för företaget. Lämpligen är att inreda ett rum till ett kontor. Du får lägre hyra av den anledningen och fortsättningsvis bättre privatekonomi. Att du som anställd har de arbetsuppgiterna du har innebär att du är väldigt bunden till vad de kan erbjuda dig för jobb. Som företagare kan du på ett helt annat sätt jobba för företag och därför utveckla dig själv och utveckla det du redan håller på med. Det finns så mycket du kan skapa med det du redan håller på med att du som anställd inte ser möjligheterna i den utvecklingspotential som finns.

3. Hur ser din omgivning på dig som företagare?
För de som anlitar dig innebär det en långt mycket större kostnad om de skall anställa dig, än om de tar in dig som ett företag. Alltså. Inte nog med att dina kunder måste betala arbetsgivaravgifter, skatter, pension etc. för att de skall anställa dig, krävs en större arbetsinsats från deras sida. De måste finnas en löneansvarig som tar hand om ditt ärende som ser till att allt blir rätt - därför är det av den anledningen svårare att få jobb än som företagare. Vidare uppfattas det långt mycket mer seriöst om dina kunder kan anlita ett företag och inte en person. Det blir alltså mindre kostnader för dom och ökar således intresset för att anlita dig igen.

4. Tänk på:

Att det du fakturerar är inte det du får i handen. www.verksamt.se har kalasbra guider och länkar där du kan göra uträkningar på hur stor din lön blir efter att alla avgifter och skatter är betalda. Vitt och brett kan du räkna med att 50-60% totalt försvinner i skatter och avgifter på det du fakturerar, sen tillkommer också försäkringar och övriga kostnader i företaget så räkna med att du får ut kanske 30 % av det du fakturerar. Men det är spelregler som gäller alla företag. Därför fakturera inte för snålt. Våga ta betalt. Dina kunder skräms inte av en något högre faktura, så länge de slipper bekymret det innebär att anlita dig som privatperson.

Kort och gott så tycker jag du verkligen skall starta företag. Du lär dig långt mycket mer än vad utbildning kan göra, men ta i beaktning att det handlar om att sköta saker och ting på rätt sätt. Men andra har ju lyckats och därför lär även du göra det.
Så kör på DET!!! 

Kontakta gärna mig om du har några frågor. Du har min mailadress och jag hjälper dig gärna.

Med vänlig hälsning

Carl-Jonas
Entreprenörsbloggare och inspiratör
http://www.carljonas.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2011-02-11, kl 19:40

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

En hel del av vad Karl -jonas säger stämmer men det kan vara bra att ha en helhet innan man startar. Vad jag förstår har du redan kunderna. Att då lägga upp företaget smart  kan minimera skatterna otroligt mycket, ofta 0% i skatt de första åren, men för det ska ske lagligt behövs expertis. Den förste jag hjälpte starta företag var på 60-talet.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat