Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Teknik

Distributör, hur ska man gå till väga?

Inlägg 1 av 3

2011-02-17, kl 17:22

sarasthlm

sarasthlm

Inlägg: 1

Distributör, hur ska man gå till väga?


Försöker att hämta ett märke inom kosmetika som inte säljs i Sverige.
Jag har dock inga tidigare erfarenheter utav detta alls.
Mitt mål är att bli distributör för detta märke i Sverige och sälja vidare till återförsäljare i hela Sverige (både bland stora varuhus och webbutiker).
Har ni några tips på hur man kan gå till väga, vilka man måste kontakta? Är det möjligt då märket redan är ganska etablerat världen över och kommer i grunden från USA?
Hur mycket skulle det kosta och stora chanser tar man egentligen?

Tack på förhand!
/Sara.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2011-02-20, kl 22:54

Henke

Henke

Inlägg: 7

Hej Sara!

Jag tror att du ska börja med att kartlägga den bransch du ska agera inom. Generellt kan man säga att distribution/agentur -verksamhet bottnar i en affärside där distributören köper in större partier av en vara för att genom detta få bättre pris. Vid försäljning ut mot detaljhandeln så erbjuder distributören ett mervärde genom kortare ledtider (snabba leveranser), och att distributören eller agenturinnehavaren investerar i rikstäckande marknadsföring. Så med andra ord så innebär denna typ av verksamhet att du i det flesta fall kliver in i en väldigt kapitalintensiv affärsverksamhet. Men det kan variera beroende på avtalet med tillverkaren. Det är inte ovanligt att tillverkaren erbjuder kredittider som delvis finansierar distributörens verksamhet (du får betalt från dina kunder innan du behöver betala tillverkaren).

Jag skulle rekommendera dig att först jaga rätt på branschspecifik information som tydliggör vilka villkor som gäller för denna typ av produkt ut mot detaljhandeln.

-vad krävs med tanke på varudeklaration?

-vilka prisnivåer gäller (prispositionering av redan existerande produkter), konkurrenternas agerande.

-vilka marginaler krävs för att vara konkurrenskraftig ut mot detaljhandeln.

-vad är den unika säljfördelen med din produkt?

Du kanske kan hitta nyttig information på http://www.hui.se/web/hem.aspx

http://www.svenskhandel.se

 

Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2011-02-21, kl 15:46

tommi.vaara

tommi.vaara

Inlägg: 6

Hej Sara,Du bör nog göra en marknadsundersökning i detta fall. Se efter vilka företag det finns runtomkring i Europa i denna bransch, sen avgränsa dig till dem som du har möjlighet att agera mot beroende på storlek, kultur och affärssätt osv...En marknadsundersökning ger dig också en prospektlista som du kan utnyttja. Jag arbetar själv med dessa frågor och skulle nog rekommendera dig att börja först med en undersökningen och utifrån det bestämma ditt nästa steg.HälsningarTommi Vaara

Inläggets betyg
Svara Svara med citat