Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Fastighetsbolag

Inlägg 1 av 3

2011-02-23, kl 13:17

Rav3n

Rav3n

Inlägg: 6

Fastighetsbolag

Hej!

Jag är bosatt i Norge men funderar på att om starta upp ett svenskt företag med en norsk kollega. Vi tänker att vi vill starta ett svenskt AB efter en undersökning så kostar ett AB 50K SEK medans i norge så kostar det 100K NOK. Kan jag starta ett svenskt företag fast jag är bosatt i Norge?

Vi tänker då att vi ska investera 200K SEK per person så totalt blir det 400K. Vi ser på byggnader för runt 1,8-2,4 miljoner, men vad tror ni banken kan låna ut till oss? Vi har liksom inte lust att starta upp företaget om det inte är möjligt att låna pengar till att köpa fastighet. Vad är det för ränta ni tror banken skulle ge oss? 

Också i detta samband finns det något bidrag eller starta eget bidrag vi också kan ta del av? till eventuella utgifter?

Ser framemot svar! :)

MVH
Robin

hälsningar Robin
blog.irobin.se
Jag har twitter, http://twitter.com/irobindotse

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2011-02-23, kl 13:35

tommi.vaara

tommi.vaara

Inlägg: 6

Hej Robin,

Du kan starta upp företag i Sverige också. EU har sett till att det är enklare, men du måste följa svensk lagstiftning ifall bolaget är registrerad i Sverige.

När det kommer till banken så gör dem en vanlig kreditbedömning kring er finansiering. En bedömning helt enkelt ifall ni har en fast inkomst som möjliggör uthållig betalningsförmåga för lånebeloppet.

Räntan är delvis förhandlingsbar men ni ska inte räkna med många punkter utan räkna med att marknadsräntor.

Vid nystart så går det att söka stöd från staten, men pengarna är oftast väldigt små och de kräver en väl genomarbetet affärsplan och projektbeskrivning - > mycket arbete. Det som kunde vara intressant ifall ni har inblick i den norska marknaden är att göra relativt fort en utlandsetablering som möjliggör stöd från EU för 35-50% för projektkostnader ifall man bifaller ansökan.

Hälsningar
Tommi Vaara

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2011-02-25, kl 16:21

Rav3n

Rav3n

Inlägg: 6

 Tack Tommi för ett ordentligt svar!

Har kollat på lite andra bolags möjligheter och har kommit över att man kan köpa SUF bolag(engelskt bolag) och sen starta ett AB därigenom. Men om jag förstår det rätt så är det inga större skillnader på kostnaderna gentemot att man måste investera 50k om man ska starta ab direkt medan man kan starta ett suf utan 50k. och endast betala administrations avgifter.

hälsningar Robin
blog.irobin.se
Jag har twitter, http://twitter.com/irobindotse

Inläggets betyg
Svara Svara med citat