Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

årsbokslut och deklarera för nybörjare

Inlägg 1 av 2

2011-02-24, kl 16:50

zenith

zenith

Inlägg: 5

årsbokslut och deklarera för nybörjare

Hej,
jag undrar vad man egentligen, rent praktiskt, ska göra när man gör årsbokslut och deklarera en enskild firma. Jag skulle gärna vilja titta på blanketterna så att jag kan se om jag har någon som helst möjlighet att fylla i dem själv. (Behöver näringsbilaga, momsbilaga och upprätta årsbokslut enligt vad skatteverket sa till mig)

1. Får man hem alla blanketter man ska fylla i hem i brevlådan? Eller måste man spendera en dag till att ta reda på hur man får tag i blanketterna?

2. Vad innebär det att redovisa årsbokslut? Är det en blankett?

3. Vad redovisar man egentligen? Ska man bara fylla i blanketter, eller ska man redovisa sin bokföring också?

4. Hur stor chans är det att man kan göra detta själv? Med tanke på att jag inte klarat av bokföring efter timtal med studier så antar jag att det kommer bli väldigt svårt för mig... men samtidigt har jag inte råd att betala tusentals kronor till redovisningskonsulter... det skulle nästa göra min firma helt onödig att ha...

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2011-02-25, kl 12:11

LKkonsult

LKkonsult

Inlägg: 8

Alla blanketter finns på Skatteverkets hemsida att ladda hem och skriva ut. Årsbokslut är att avsluta året som har gått. Det man redovisar är summor/siffror från bokföringen.http://www.blinfo.se har bra böcker. Jag rekommenderar "Bokföring & förenklat årsbokslut" under förutsättning att du har enskild firma.Om du tycker att bokföring är svårt och krångligt så kan de vara en idé att lämna bort det.
Begär in offerter för årsbokslut från mindre redovisningsfirmor så ser du var det kommer bli för summor det handlar om. Dock kan det bli dyrare om du inte har bokfört i program utan för hand.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat