Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

absolut enklaste bokföring

Inlägg 1 av 5

2011-02-24, kl 17:00

zenith

zenith

Inlägg: 5

absolut enklaste bokföring

Hej!
Jag har läst böcker om bokföring, samt försökt hitta information om det på nätet i många timmar vid olika tillfällen. Det fanns alltid mängder av frågor kvar... det enda jag har gjort nu är att skrivit en lista med utgifter och en med inkomster. Det är vad jag skulle kalla god redovisningssed. Om jag ska krångla till det med olika konton kommer jag inte få grepp om nånting. Jag har provat lite bokföringsprogram och de gav mig ingen översikt över huvud taget. De visade bara förvirrande siffror.

Jag är själv dataprogrammerare och har inga problem med varken dataprogram eller siffror. Men i bokföring använder man helt utomjordiska begrepp och krånglar till något som skulle kunna vara extremt enkelt till något makalöst komplicerat. Jag fattar inte hur folk klarar av det här. Det är klart att om någon visar en hur man gör så kan man förstå det genom att använda vardagligt språk.

Jag har läst att man kan göra bokföring för hand som jag nu gör. Är det någon som ska kolla på mina papper här nu och komma och kräva att jag ska göra på något annat sätt nu, eller kan jag fortsätta att göra det på ett enkelt sätt?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2011-02-25, kl 12:05

LKkonsult

LKkonsult

Inlägg: 8

Visst kan du göra bokföringen i en bok, men inte vilken bok som helst. Om du har köpt en bokföringsbok och använder dig av den så ska det vara helt okej. Det enda som jag tycker kan vara ett problem med det är att det kan bli krångligare med bokslutet, men det beror också på vad du säljer för något.
Tyvärr räcker inte en vanlig kassabok för att fylla lagens krav.Det bästa du skulle kunna göra är att boka en tid med någon på Skatteverket och ta med ditt material och det du har gjort så här långt och visa. Så får de avgöra om det är okej eller inte. Efter det kan du avgöra om du kanske ska gå en kurs eller kanske lämna ifrån dig bokföringen istället.För mig som jobbar med bokföring så upplever jag det inte som krångligt, men jag har verkligen full förståelse för att andra kan tycka att det är märkligt och ologiskt.
Fast jag uppskattar att kunna få ut en resultatrapport och så där. Det ger mig grepp om vad som händer i mitt företag, jag ser direkt hur mycket jag har lagt på exempelvis marknadsföring en specifik månad eller en viss period. Visserligen kan man göra detta i en bok också, men det (kan) ta längre tid att få fram de siffrorna.Vad är det du fastnar på? Vad är det för frågor du har?
Kanske kan jag, eller någon annan här på forumet hjälpa dig.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2011-02-25, kl 12:23

Pongy

Pongy

Inlägg: 40

 Du kan inte göra det på ett enkelt sätt. Läs den här broschyren till exempel: http://www.bfn.se/info/att-fora-bok.aspx
Du ska helst använda ett bokföringsprogram. Du måste ta i beaktande moms, egenavgifter, grundavdrag och så vidare.
Personligen anser jag att skattemyndigheterna är ondskans yttersta manifestation på jorden. Jag följer dock alla deras regler till punkt och pricka fram till den dag då revolutionen kommer och tyranner som Reinfeldt och skattekontoret förpassas till historiens sophög, precis som Khadaffi.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2011-02-25, kl 15:53

grum99

grum99

Inlägg: 3

kom igen bygg relation med skattemynigheten istället för manifistera onska. jämfört med andra myndigheter och andra länder har de kommit långt på skatteverket!  http://www.edarling.se/guide/relationer

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2011-02-25, kl 16:01

Pongy

Pongy

Inlägg: 40

Relationer bygger på ärlighet. Det gäller att vara ärlig mot sig själv och erkänna att skattemyndigheten faktiskt är en genuint ondskefull institution. När man har insett det kan man mycket väl bygga relationer med dem. Att känna till deras historiska funktion (att förtära folkets resurser) innebär inte att man inte kan samarbeta med dem, tvärtom - det underlättar att känna till så mycket som möjligt om fienden.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat