Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

absolut enklaste bokföring

Inlägg 1 av 5

2011-02-24, kl 17:00

zenith

zenith

Inlägg: 5

absolut enklaste bokföring

Hej!
Jag har läst böcker om bokföring, samt försökt hitta information om det på nätet i många timmar vid olika tillfällen. Det fanns alltid mängder av frågor kvar... det enda jag har gjort nu är att skrivit en lista med utgifter och en med inkomster. Det är vad jag skulle kalla god redovisningssed. Om jag ska krångla till det med olika konton kommer jag inte få grepp om nånting. Jag har provat lite bokföringsprogram och de gav mig ingen översikt över huvud taget. De visade bara förvirrande siffror.

Jag är själv dataprogrammerare och har inga problem med varken dataprogram eller siffror. Men i bokföring använder man helt utomjordiska begrepp och krånglar till något som skulle kunna vara extremt enkelt till något makalöst komplicerat. Jag fattar inte hur folk klarar av det här. Det är klart att om någon visar en hur man gör så kan man förstå det genom att använda vardagligt språk.

Jag har läst att man kan göra bokföring för hand som jag nu gör. Är det någon som ska kolla på mina papper här nu och komma och kräva att jag ska göra på något annat sätt nu, eller kan jag fortsätta att göra det på ett enkelt sätt?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2011-02-25, kl 12:05

LKkonsult

LKkonsult

Inlägg: 8

Visst kan du göra bokföringen i en bok, men inte vilken bok som helst. Om du har köpt en bokföringsbok och använder dig av den så ska det vara helt okej. Det enda som jag tycker kan vara ett problem med det är att det kan bli krångligare med bokslutet, men det beror också på vad du säljer för något.