Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

olika butiksnamn under samma företagsnamn

Inlägg 1 av 2

2011-02-22, kl 18:28

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 7

olika butiksnamn under samma företagsnamn

Hej på er alla!Jag har en fråga som jag inte riktigt hittar något svar på. 1. Jag och min sambo ska starta ett företag som ska sälja två helt olika produkter i samma butikslokal. Det rör sig om kläder och fritidstillbehör. Vi vill ha ett butiksnamn på fritidsdelen och det ska stå i det ena skyltförnstret och sen ska det finnas ett annat butiksnamn för klädbiten och det namnet ska stå i det andra skyltförnstret. Detta för att det är så olika inriktningar. Skulle låta konstigt att marknadsföra sig att man är en fritidstillbehörsbutik som säljer damkläder. Därför måste vi ha olika butiksnamn. Men allt kommer att bokföras under samma företag men med ett annat namn. Hoppas ni hänger med hehe!! Alltså kan man kalla sitt företag tex för kalles butiksförsäljning, och sedan ha namnet fritidsbutiken i ena skyltförnstert och kalles frus mode i andra skyltförnstret utan att det är olagligt. Namnen i skyltförnstren är mest för att kunderna ska hålla i sär vart dom handlar.2. Sen är vi ju lite nya på det här området att starta eget men alla måste ju börja någon stans. Jag undrar vilket som är bäst för mig och min sambo. Vi blir båda arbetslösa nästan samtidigt. Vilken företagsform är bäst för oss som sambos, och vilket är bäst för oss när det gäller lönebiten? Vilken företagsform tjänar vi bäst på nu i början?3. Jag har också hört att man kan få bidrag till att starta företag. Är det då bäst om vi startar ihop eller ska jag starta själv och anställa min sambo? Tänkte lite om man kunde suga åt sig lite bidrag från staten som tjej. Har ni några bra tips på vad som är ekonomiskt bäst. Vi är tacksamma för all hjälp vi kan få!mvh:Anette o Henrik

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2011-02-25, kl 15:37

johanhakansson

johanhakansson

Inlägg: 16

Bra frågor! :)

Först och främst - Bolagsnamnet oavsett om det är enskild firma, handels eller aktiebolag kan heta en sak. Och sen kan du kalla företaget/en nått helt annat. Dock inte "IKEA" eller "ICA" :)

Tror det bästa rent ekonomiskt med tanke på att ni är två är Handelsbolag. Man kan bara vara en ägare av en enskild firma. Så då måste en av er anställas. Och ett Aktiebolag är 50 tusen kronor minimum in i bolaget direkt.

Kan tyvärr inte svara på bidagsbiten. Vet att när jag och min fru en gång startade, var det massa krångel och man skulle ha varit arbetslös ett tag samt att man skulle gå på massa kurser och sånt. Men kan ha ändrats.

Hoppas ni fick några svar på era frågor! Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat