Inlägg 1 av
5
2011-02-26, kl 20:21
DevGuy
Lönebidrag från AMS, skattepliktig?
Hej,
Jag har lönebidrag på 85% från Arbetsförmedlingen, som motsvarar ~ 15 000, är bidrag från arbetsförmedlingen skattepliktig som om man har lön från företaget istället?
Måste jag betala arbetsgivare & socialavgifter när jag har endast lönebidraget som lön?
Uppskattar ert svar.
Svara
Svara med citat
Inlägg 2 av
5
2011-02-26, kl 21:34
Ulf Erik
Lönebidrag från AMS är något arbetsgivaren kan ansöka om. För löntagaren innebär det ingen inkomst eller skatt utan han får sin överenskomna lön av arbrtsgivaren.
Arbetsgivare som anställer en person med nedsatt arbetsförmåga, som anvisas av Arbetsförmedlingen, kan kompenseras ekonomiskt genom lönebidrag och i vissa fall kan även lönebidrag lämnas för en redan anställd med nedsatt arbetsförmåga.
Ulf Bjarme
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 3 av
5
2011-02-26, kl 21:43
DevGuy
Hej Ulf,
Tack för svaret.
I så fall blir det som följande,
Företaget (Min arbetsgivare) får bidrager från Arbetsförmedlingen > Jag får samma summa i lön från företaget & företaget i slutändan betalar arbetsgivaravgift & socialavgifter på min lön? dvs. min anställningskostnad för företaget blir de två sistnämnda sakerna? stämmer det?
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 4 av
5
2011-02-27, kl 00:03
Ulf Erik
Ja så blir det - företaget betalar din lön och dina sociala avgifter som vanligt varefter de begär ett bidrag till detta från AMS.
Ulf Bjarme
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 5 av
5
2011-11-07, kl 15:04
lemonec
Hej!
Funderar också det där med lönebidraget. När jag läst runt på hemsidor om hur det funkar med lönebidraget är lite olika. Kan en företagare med funktionshinder erbjuda någon anställning med lönebidrag till en "normal" person i syfte för underlättande i verksamhet då när den personen ej kan tala eller höra i telefon?
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat