Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Barnens Hus

Inlägg 1 av 8

2011-02-24, kl 21:36

angelica_hedqvist

angelica_hedqvist

Inlägg: 2

Barnens Hus

 Jag är helt ny på det här med att ha en idé om att starta eget. Jag är lite inne på det här med att öppna Barnens Hus här där jag bor. Det är en mindre stad och vi har ingen leksaksbutik. Den närmsta ligger en bit bort. Därför tänkte jag att man kanske skulle öppna det här. Däremot så kan jag inte ett smack om någonting så jag funderar på att gå en starta eget kurs. Men jag har lite funderingar. Om man vill starta en kedje butik, hur tar man reda på om man får det? Vart vänder man sig?Och är det någon som vet hur det funkar, får man stå för leksaker, inredning, kassa apparat m.m själv eller ingår det i själva bidraget man kan få ifrån banken? Eller är det bara så att själva kedjan ger leksaker och inredning eftersom det är deras egna grejer man använder sig av?
Jag är som sagt helt ny på det här och har bara fått mig en idé som jag tror kan fungera och som verkar extremt rolig även om jag vet att det ligger grymt hårt arbete bakom att driva något eget (så dumförklara mig inte) ;)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2011-02-25, kl 18:04

Pkkz

Pkkz

Inlägg: 18

För att göra ett bättre intryck och få folk att bli intresserad och svara BÖR du använda stycke indelning.
Jag får huvudvärk av att läsa i denna djungeln.

Mvh Peter Hallberg

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2011-02-27, kl 00:43

Professionell

Professionell

Inlägg: 8

"För att göra ett bättre intryck och få folk att bli intresserad och svara BÖR du använda stycke indelning.Jag får huvudvärk av att läsa i denna djungeln.Mvh Peter Hallberg"
Jag tycker att inlägget var relativt välskrivet. Du själv däremot lyckas med att i en enda mening särskriva ordet styckeindelning, böja ordet djungel felaktigt, missa ett "e" i intresserade och ha en allmänt dålig meningsuppbyggnad. Du BÖR således inte klaga på hur andra skriver. 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2011-02-27, kl 15:55

Pkkz

Pkkz

Inlägg: 18

Det är lite svårt att skriva på iphone när det är 30 minus ute..

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2011-02-27, kl 16:03

Professionell

Professionell

Inlägg: 8

Gör inte det
då! 
Jag kan inte låta bli att undra vad incitamentet är som får dig att i 30 minusgrader, från
din IPhone, skriva ett inlägg som har som enda syfte att klaga på en annan
persons styckeindelning.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2011-02-27, kl 16:13

Pkkz

Pkkz

Inlägg: 18

råkade jag komma åt en öm punkt ?
Herregud.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2011-02-27, kl 21:55

angelica_hedqvist

angelica_hedqvist

Inlägg: 2

Jag var inte ute efter att få kritik över hur jag formulerade mitt inlägg, ville bara få svar på mina frågor :-)Jag har tillräckligt bra betyg i svenska för att få folk att förstå vad jag menar. Men tack för svenska lektionen!Ska lägga det på minnet till nästa gång :-)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2011-02-28, kl 17:46

NorthernLight

NorthernLight

Inlägg: 18

Jösses! : ) Sluta hacka på varandra!Som jag förstår det så vill du bli franchise-tagare till Barnens Hus? Om så är fallet så är det nog upp tilldom, om dom vilja börja sammarbeta med dig och om dom vill franchisa i det området som du hade tänkt.franchise-givare går ofta efter hur mycket startkapital du har att börja med och hur mycker du kan tänkadig att jobba för att bygga upp butiken. har du ett heltid/deltids jobb så kan det bli lite svårt.Produkterna som du vill sälja i butiken finns oftast i deras standard-sortiment som du är tvungen att sälja.Även om det är du som driver butiken så får man utgå från att Barnens Hus bestämmer det mestaav sortimentet i butiken.I enskilda fall så brukar man få ta hem egna utvalda produkter efter överenskommelse med FS-Givaren.Om du nu hittar egna produkter som du vill sälja/importera så måste dom vara Typ-Godkända på måååånga punkter.Barn/bäbis-leksaker är en produkt som måste innebära mycket säkerhet för tex lösa delar, giftiga plaster mm.Produkter från franchise-givare är oftast redan godkända och säkra i försäljningssyfte.Redovisning, marknadsföring och andra detaljer utanför butiken får man oftast hjälp med från FS-givaren efter överenskommelse. Dom tar oftast ut en procentuell avgift för sådan hjälp.Jag har aldrig själv drivit franchise-verksamhet så jag är ingen expert inom området.Det jag har skrivit här är inte 100% korrekt. Utan jag skriver från egna erfarenheter och egnafrågor som jag fått svar på. Så jag hoppas att detta hjälpte lite ialf! : )Barnens Hus borde ha en Agent för franchise-frågor. Du kanske redan vet allt detta. men men.// Martin

I´l take your Shit!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat