Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

nybörjarfrågor, matproduktion...

Inlägg 1 av 3

2011-02-28, kl 21:20

RawLife

RawLife

nybörjarfrågor, matproduktion...

Hej,Jag har tusen frågor, som någon kanske kan hjälpa mig med. Jag är väldigt ny på allt som har med starta eget att göra.
Jo, jag har blivit erbjuden att tillverka och sälja "fika" till ett café i byn där jag bor. Därför måste jag starta eget, för att hon ska kunna betala mig vitt, visst är det väl så? 
Tanken är att jag ska sälja produkter styckvis till henne och jag ska räkna ut ett pris på mina produkter. Finns det någon "magisk" formel/rekomendation för vilket pris jag ska ha till henne om produktionspriset är....? 
Har ni något bra tips på hur man räknar ut priset på att tillverka en "kaka"? Måste jag först starta ett företag för att kunna få grossistpriser och se vad råvarorna kostar, sen göra en laddning kakor, räkna ut priser på hela smeten och sen dela i antalet kakor? 
Kostar det mycket pengar att ha ett företag? Jag menar, det kommer nog inte dra in så mycket pengar det här i början, och det kommer inte vara en heltidsverksamhet än.
Hur är det med att tillverka mat hemma i sitt eget kök som sedan ska säljas? Finns det mycket regler kring detta?
Dessutom är jag mammaledig nu, men bara i några månader till, visst måste jag kunna ta ut föräldrapenning för några dagar i veckan och ingen föräldrapenning för de dagar jag sysslar med företaget? 
Ja, det är några av de första frågorna jag har...Hoppas någon kan hjälpa mig! =)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2011-03-05, kl 00:12

NorthernLight

NorthernLight

CItat: Hur är det med att tillverka mat hemma i sitt eget kök som sedan ska säljas? Finns det mycket regler kring detta?

Jag vet tyvärr inte så mycket om livsmedelsbranschen men jag vet att du måste kunna laga och förvara maten enligt de riktlinjer Livsmedelsverket har. Det är nog dom viktigaste punkterna.

Sen behöver du inget speciellt tillstånd för att laga maten hemma om du inte omsätter mer än 15 000:- per dag.

Ledsen att jag inte hade några mera svar.

Mvh// Martin

I´l take your Shit!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2011-03-05, kl 10:21

RawLife

RawLife

Tack för ditt svar och din tid! =)
Jag ska läsa på lite på livsmedelsverkets hemsida!
Det har dock löst sig på ett annat sätt nu, så det blir inte att jag startar eget till att börja med...
MVH Jahna

Inläggets betyg
Svara Svara med citat