Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Delat bankkonto vid samarbete?

Inlägg 1 av 9

2011-04-19, kl 16:01

peterwesterlund

peterwesterlund

Inlägg: 15

Delat bankkonto vid samarbete?

Jag vill veta hur det brukar fungera vid samarbeten där de olika avtalsparterna ska fördela vinsten. Det måste ju finnas ett bankkonto som vinsten åker in på, eller hur?

Har alla parter tillgång till det kontot? Var kan man skapa sånna konton? På SEB verkar det inte finnas som något direkt tillval. Finns bara delade konton för gifta par typ.

Hur brukar det gå till?

Intresserad av all tänkbar samarbete. PM:a mig

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2011-04-19, kl 21:15

niklase

niklase

Inlägg: 191

Antingen fakturera varandra. Annars gemensamt konto som du säger. Bara att knata ner till banken och förklara läget :)

Behöver du en egen hemsida eller webbshop?
https://wpcms.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2011-04-19, kl 21:22

peterwesterlund

peterwesterlund

Inlägg: 15

Att fakturera varandra är inte en hållbar lösning. Poängen är att inkomsterna från samarbetet ska komma in på ett konto som båda kan se transaktionerna på. Om den ena parten har i uppdrag att fakturera kan ju denne fakturera fel belopp. Påhittade belopp.

Klart jag kan knata till banken. Jag tänkte bara först fråga här om det fanns någon vedertagen lösning på det hela. Men det finns alltså inte? Trodde det var mer vanligt förekommande än vad det är kanske.

Intresserad av all tänkbar samarbete. PM:a mig

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 9

2011-04-19, kl 21:59

niklase

niklase

Inlägg: 191

Finns säkert någon annan lösning, dock inget jag har varit med om själv. Kanske någon annan har svar på frågan här på forumet. Jag hade dock provat själv att rådfråga en bank, de borde ju känna till det. Lycka till ändå!

Behöver du en egen hemsida eller webbshop?
https://wpcms.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2011-04-20, kl 10:02

Entreprenören

Entreprenören

Inlägg: 45

Hej
Ni kan ju öppna varsina konton på banken, där endast en har tillgång att göra transaktioner, men båda kan se. På så vis skyddar ni er mot varandra i fall den ene tar pengarna och sticker... Men jag skulle säga att om ni inte har det förtroendet mellan er skulle jag inte ha bolag ihop överhuvudtaget.

Kom ihåg:
Gentemot tredje man är bolaget skyldigt för allas åtaganden! Om ni har ett bolag, kan ni inte skydda er mot krav från andra utomstående med att säga att det var den andra som gjorde utfästelsen. Det betyder alltså att om din kompanjon tar tex ett lån, och sedan inte kan/vill betala kommer banken att kräva bolaget, dvs du kommer att bli betalningsskyldig med din andel i bolaget. Sedan kan du starta en civil process mot din kompanjon, men det är en annan sak.

Att fakturera varandra fungerar inte inom bolaget - bolaget är ju en juridisk enhet och fakturering kan man endast göra mellan olika juridiska enheter. Det de flesta gör när man har bolag ihop på det sätt du beskriver är att man har olika resultatenheter där respektive delägares intäkter/kostnader bokförs. De flesta bokföringsprogram har den här funktionen. Altenrativt kan man ha olika konton i bokföringen, men det blir mer kluddigt tycker jag.

Entreprenören

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2011-04-20, kl 12:11

peterwesterlund

peterwesterlund

Inlägg: 15

Att vilja se varandras transaktioner tycker inte jag behöver betyda att man inte litar på den andra. Det är en trygghet för både sig själv och den andra. Och jag tror att samarbetet fungerar bättre om båda känner att spelet sker under rättvisa förhållanden. För mig handlar det om att jag helst vill slippa tänka på den biten och koncentrera mig på själva uppdragen inom samarbetet istället. Då vill jag veta att alla andra bitar är uppklarade och juridisk korrekta. Att båda står på en stabil grund för samarbetet.

Intresserad av all tänkbar samarbete. PM:a mig

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 9

2011-04-20, kl 17:47

Entreprenören

Entreprenören

Inlägg: 45

Hej
Nej, jag håller med dig att det inte betyder att man inte litar på varandra, jag är rädd att du missförstod mig. Vad jag menade med det jag sa om förtroende syftade jag om att ha var sitt konto eller ett och samma. För att förtydliga vad jag menar:

Med varsitt konto där endast du har rätt att göra transaktioner, medan din kompanjon har rätt att se dina transaktioner (och vice versa) skyddas du mot att din kompanjon sticker med pengarna. Det är det förtroendet jag menar, dvs att ni har förtroende mellan er att ingen bara tar pengarna och sticker - det är ju en brottslig handling.

Den verkliga risken är, som jag ser det, egentligen att den ena tar åtaganden för bolagets räkning, i all välmening - det kan vara fullt befogat att ta på sig åtaganden tex banklån. Men det kan ju förstås gå snett - företagande är inte riskfritt. Mot ett sådant åtagande skyddar inte separata bank konton.

Du kan i princip inte skydda din del av bolaget mot eventuella skulder som din kompanjon orsakar. Det är en av nackdelarna med att ha bolag ihop. Men det finns många fördelar...

Entreprenören

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2011-04-20, kl 17:51

peterwesterlund

peterwesterlund

Inlägg: 15

Precis. Det låter som att du talar om handelsbolag eller liknande. Men det är inte den typ av samarbete jag tänkt. Jag funderar mer kring samarbeten där två separata företag skriver på ett gemensamt samarbetsavtal. Men där inkomsterna från samarbetet ska fördelas på två.

Intresserad av all tänkbar samarbete. PM:a mig

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2011-04-21, kl 08:41

Entreprenören

Entreprenören

Inlägg: 45

Åh!
Ja, då missförstod jag dig. Jag trodde att ni planerade att ha ett gemensamt bolag.

Med olika bolag kan ni nog inte ha ett delat konto eftersom ett bankkonto är knutet till ett organisationsnummer eller personnummer. En av er måste äga kontot, men den andra kan ju ha insyn eller rätt att göra transaktioner. Eventuellt kan den ena av er vara "med kontohavare", men en måste ha huvudansvaret för kontot.

Om ni skulle hitta en annan lösning får du gärna återkomma i denna tråd, för jag var i denna situation för en tid sedan och vi fann ingen lösning förutom att en av bolagen ägde kontot

Entreprenören

Inläggets betyg
Svara Svara med citat