Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Näringsfastighet /skogsbruksfastighet

Inlägg 1 av 2

2011-04-27, kl 22:14

v_borlange

v_borlange

Näringsfastighet /skogsbruksfastighet

Hjälp! Vi köpte en skogsbruksfastighet i slutet av 2009 och det är nu dags att fylla i och in med NE-bilagan. Tänkte nog att det kan väl inte vara så svårt... Men gud hjälp!! Någon snäll själ som kan hjälpa mig svara på mina frågor..?
Är det obligatoriskt att fylla i räkenskapsschema/balansräkning?? Och vilka värden ska jag in med? Samma siffror som från senaste taxeringsbeslut? Och för att göra avdrag för kostnader vi haft i samband med skogsbruket måste vi då vara momsregistrerade..? Något annat jag bör tänka på??
Hoppas någon snäll och kunnig medlem här vill hjälpa mej!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2011-04-28, kl 23:41

Entreprenören

Entreprenören

Hej
Jag tycker att du bör ta kontakt med någon redovisningsekonom snarast. Jag rekommenderar LRF, de är vana att hantera skogs & jordbruk. Jag har jobbat med ekonomi i många år, men är inte van att hantera din typ av verksamhet.

Ur ett mer allmänt perspektiv tolkar jag dina frågor följande:
I princip är du bokföringsskyldig i och med att du har en näringsfastighet. Se Skatteverkets broschyr "Skatteregler för enskilda näringsidkare"

Du måste fylla i räkenskaps schema och balansräknigen.
Värdena måste komma från bokföringen.
Taxeringsvärdena på fastigheten kommer från taxeringsbeslutet, men du har antagligen andra värden som kommer från bokföringen.
Avdrag för kostnader gör du i bokföringen.
Du behöver nödvändigtvis inte vara momsregistrerad, men det rekommenderas varmt, för det är till stor del där du kan dra fördel av att ha näringsfastighet. Observera dock eventuellt krav på att momsbelägga hyra till dig själv.

Entreprenören

Inläggets betyg
Svara Svara med citat