Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföra makulerad faktura?

Inlägg 1 av 2

2011-05-28, kl 13:33

username

David
Lund

Inlägg: 7

Bokföra makulerad faktura?

Jag använder mig av kontantmetoden.

Fråga 1.
Ibland händer det att jag skriver ut en faktura men kunden hinner ångra sig innan jag ens hinner skicka produkten eller fakturan. Hittils har jag bara skrivit "makulerad" på fakturan och struntat i att bokföra den. Är det rätt?

Fråga 2.
Sen händer det att kunden aldrig hämtar ut ett paket (inklusive faktura) på Posten och det returneras till mig. Produkterna kan jag fortfarande använda. Hittils har jag skrivit "makulerad p.g.a. retur" på fakturan och struntat i att bokföra den. Är det rätt?

Fråga 3.
Eller måste det alltid vara en kreditfaktura tillsammans med varje "makulerad faktura"? Ska i så fall båda dessa bokföras trots att ingen leverans skett? Det känns i så fall lite onödigt arbete.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2011-05-29, kl 08:55

Entreprenören

Entreprenören

Inlägg: 45

Citat:

Ursprungligen postat av: David

Jag använder mig av kontantmetoden.

Fråga 1.
Ibland händer det att jag skriver ut en faktura men kunden hinner ångra sig innan jag ens hinner skicka produkten eller fakturan. Hittils har jag bara skrivit "makulerad" på fakturan och struntat i att bokföra den. Är det rätt?

Du bör bokföra fakturan ändå för att få med den i räkenskaperna som ett verifikat. Du kan bokföra 0. De flesta bokföringsprogram tillåter inte 0 värden, så jag brukar skriva debet 1:- 1910 / kredit 1:- 1910. Det är ett ganska vedertaget sätt att bokföra en noll transaktion. Viktigt att du skriver "Makulerad" på fakturan.

Fråga 2.
Sen händer det att kunden aldrig hämtar ut ett paket (inklusive faktura) på Posten och det returneras till mig. Produkterna kan jag fortfarande använda. Hittils har jag skrivit "makulerad p.g.a. retur" på fakturan och struntat i att bokföra den. Är det rätt?

Se svaret ovan...

Fråga 3.
Eller måste det alltid vara en kreditfaktura tillsammans med varje "makulerad faktura"? Ska i så fall båda dessa bokföras trots att ingen leverans skett? Det känns i så fall lite onödigt arbete.



Det är OK att makulera fakturor så som du gör. Men kom ihåg att även om de är makulerade bör de vara med som verifikat. Fakturanummer får inte ha gap mellan numren utan du måste kunna redovisa varje faktura som du skrivit ut och skapat nummer på - därav rekommendationen att ta med dem som verifikat.

Har du väldigt många makulerade fakturor och får en revision, kan skatteverket börja muttra. De gör då normalt en korskontroll mot fakturamottagaren för att se om denne har tagit upp fakturan som en kostnad. Nu handlar du tydligen med privatpersoner som inte är skyldiga att bokföra så jag vet inte hur SKV bär sig åt då...

MVH
Arto

Entreprenören

Inläggets betyg
Svara Svara med citat